Overslaan en naar de inhoud gaan

Sepsislijer en Taaislijmlijer moeten onderdeel worden van ons vocabulaire

Stichting Zeldzame Ziekten Fonds voegt scheldwoorden toe aan de Nederlandse taal in nieuwe campagne
Zeldzame Ziekten-campagne
Zeldzame Ziekten-campagne
© ZZF
Zeldzame Ziekten-campagne
Zeldzame Ziekten-campagne
© ZZF

Op de meest zeldzame dag van het jaar, 29 februari, lanceert Stichting Zeldzame Ziekten Fonds een campagne om aandacht te vragen voor zeldzame ziekten. In de campagne worden enkele nieuwe scheldwoorden geïntroduceerd die refereren aan zulke ziektes. De campagne moet er uiteindelijk toe leiden dat de medische wereld meer onderneemt om deze zeldzame ziekten te bestrijden, om zo de kans op genezing bij patiënten te verbeteren.

De campagne, ontwikkeld door Achtung, bestaat uit een video, digitale buitenreclame en social media waarin patiënten mensen oproepen om te vloeken met Taaislijmlijer of Sanfilippolijer in plaats van tering of tyfus. JCDecaux maakt gratis ruimte beschikbaar voor buitenreclame op 29 februari. Daarna blijven de nieuwe scheldwoorden zichtbaar als stopper gedurende de hele maand maart. 

related partner content for mobile comes here
Poster - ZZF
Poster - ZZF

Vloeken voor aandacht

Dhr. Ruijgrok, voorzitter van het ZZF zegt over de campagne: ‘Mensen met een zeldzame ziekte kunnen niet terugvallen op grote belangenorganisaties of rekenen op subsidies en fondsen voor grootschalig onderzoek. Een van de grootste uitdagingen is om deze onbekende ziekten bekendheid te geven, zodat er meer middelen vrijgemaakt kunnen worden. We weten dat Nederlanders vloeken met ziekten, dus als we dan toch vloeken, dan ook maar vloeken met ziekten die de aandacht broodnodig hebben. Alles is beter dan ze blijven negeren.’ 

Gebrek aan middelen

Ieder jaar sterven er 14.000 kinderen aan zeldzame ziekten. Door gebrek aan middelen duurt het vaak lang om een juiste diagnose te stellen, en zijn er achteraf nauwelijks behandelingen beschikbaar. Het Zeldzame Ziekten Fonds strijdt al 15 jaar voor meer bekendheid en bewustzijn van zeldzame ziektes. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Saskia Vonk

Ik ben heel benieuwd of Achtung deze campagne heeft getest onder de patientenorganisaties. Vanuit die hoek zijn namelijk erg veel boze reacties. Zij voelen zich geschoffeerd. Daarmee slaat de campagne de plank mis. Ludiek is niet altijd goed.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in