Verontwaardigd Sire komt met campagne tegen armoede kinderen

Lancering van politiek geladen campagne valt niet toevalligerwijs midden in de verkiezingsstrijd tussen de partijen.

Beeld: SIRE campagnebeeld met Anashya (l), Romy en Zakariyya (r). Alle drie kinderen die in armoede leven

Sire komt dit jaar met een campagne voor de ruim 250.000 kinderen die door geldgebrek niet kunnen meedoen met hun leeftijdsgenoten. ‘Wij zijn verontwaardigd dat in een welvarend land als Nederland zoveel kinderen in armoede leven,’ zegt Sire-directeur Lucy van der Helm, die stelt dat ‘wij hier met zijn allen’ verantwoordelijk voor zijn. ‘De politiek voorop.’

Het is voor de eerste keer dat Sire met een campagne zo direct politieke partijen aanspreekt. Dat die midden in de verkiezingsstrijd wordt gelanceerd is niet toevallig. Sire hoopt invloed te kunnen uitoefenen op politieke partijen en een komende kabinetsformatie. Als onderdeel start de stichting voor ideële reclame een petitie op Sire.nl die het nieuwe kabinet oproept met een concreet plan te komen om kinderarmoede structureel op te lossen.

Geen stemadvies

Van der Helm spreekt tegen dat de campagne een soort verkapt stemadvies is voor partijen die zich meer richten op het bestrijden van armoede. ‘Dit stijgt daarbovenuit. Het gaat erom dat we het probleem tot een breed gespreksonderwerp maken, van welke politieke kleur iemand ook is. De slogan is niet voor niks ‘Laten we het dáár eens over hebben’. Want we zijn niet alleen verontwaardigd over de omvang van dit probleem, en dat zijn we echt, maar we moeten daar als Nederlanders ook collectief mee bezig gaan.’

Dat is nodig, allereerst omdat het probleem alleen maar groter dreigt te worden. Volgens het SCP neemt het aantal mensen in armoede de komende jaren met 28% toe als gevolg van versobering van de Bijstand. Hier komen de gevolgen van de coronacrisis nog bovenop.

Ontbrekende kennis

Daarnaast is er weinig kennis over probleem. 82% van de Nederlanders schat het aantal kinderen dat in armoede leeft te laag in, zo blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van Sire. Bijna de helft denkt dat kinderarmoede vooral voorkomt bij gezinnen waarvan de ouders niet werken. Dit is een hardnekkig vooroordeel: zo’n 40% van de ouders van kinderen in armoede heeft een baan, maar verdienen structureel te weinig om hun gezin te kunnen onderhouden.

Hoewel uit het Sire-onderzoek naar voren komt dat ruim 70% van de Nederlanders bereid is zich in te zetten, geeft een derde aan niet te weten hoe ze dit kunnen doen. Van der Helm: ‘Niet alleen moet de regering meer doen, ook hopen we dat zoveel mogelijk mensen kinderen in armoede gaan helpen. Op onze site staan je verschillende hulporganisaties waar mensen terecht kunnen die iets willen betekenen voor kinderen in armoede.'

Videoportret van Anashya, Zakariyya en Romy

Voor de campagne maakte Sire onder meer drie videoportretten van kinderen die in armoede leven. Anashya (11 jaar), Zakariyya (13 jaar) en Romy (12 jaar) gaan openhartig in gesprek met een voor hen belangrijk persoon.

De campagne is vanaf vrijdag 5 maart overal te zien: op TV, radio, online, in dagbladen, tijdschriften, buitenreclame en sociale media.

 

Samenwerking ‘con amore’

Om deze campagne mogelijk te maken, heeft Sire ook dit keer kunnen rekenen op de medewerking van een groot aantal partijen, die ’om niet’ hebben meegewerkt. Born05 is de bedenker van de campagne, Cake Film & Photography heeft de TVC en de 3 videoportretten geproduceerd en Ivo van der Bent is verantwoordelijk voor de fotografie, De Wolven neemt de totale PR voor haar rekening, Hammerfest is het social media bureau en Stroom heeft zorggedragen voor de mediastrategie en contacten. Verder werkten mee: Moeder Anne (casting), The Compound (postproductie), loudness.io (geluid), MassiveMusic (muziek), Lux & Co (licht), Lites (licht), Camera Rentals (camera’s), Divimove, IMA, Monalyse (monitoring), PanelWizard Direct (onderzoek) en Smart.pr (PR-tool).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie