Het is zo ongeveer het meest besproken onderwerp bij de koffieautomaat op dit moment: fatbikes. Of beter gezegd het opvoeren van de dikke fietsen en de gevaren (en ergernis) die dit met zich meebrengt voor andere weggebruikers.
Om het opvoeren van fat- en daarnaast e-bikes tegen te gaan lanceert het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een campagne die wordt uitgerold via outdoor, radio en diverse online video's. Reclamebureau Roorda tekende voor concept en creatie.
De campagne richt zich op de Gen Z-doelgroep (en hun ouders), grootgebruikers van fatbikes in voornamelijk de grote steden van Nederland. De campagne genaamd ''t Kan hard gaan' is onderdeel van de bredere campagne 'Kom veilig thuis'.
Rijden op een opgevoerde elektrische fiets is verboden: boven de 25 kilometer per uur mag een fiets geen elektrische trapondersteuning hebben. Bovendien mogen fietsen geen motorvermogen boven 250 watt hebben. Met name met (opgevoerde) fatbikes gebeuren veel ongelukken. Bestuurders van opgevoerde elektrische fietsen riskeren een boete van 310 euro. Bij een nieuwe overtreding moeten ze dezelfde boete betalen en wordt daarnaast de fiets ingenomen.
Consequenties
'We willen laten zien dat het opvoeren van je e-bike leuk lijkt, totdat het misgaat. Een ongeluk zit in een klein hoekje en de consequenties zijn groter dan sommigen denken', zegt Jorn Slotboom, head of design bij Roorda. 'Door op een opgevoerde elektrische fiets te rijden riskeer je een hoge boete, inbeslagname van je e-bike of zelfs een strafblad. Bovendien zijn bestuurders van een opgevoerde e-bike of fatbike niet verzekerd.'
Er wordt al langer discussie gevoerd over de gevaren van met name fatbikes, ook in Den Haag. Een meerderheid van de Tweede Kamer is voor een helmplicht of minimumleeftijd. Barry Madlener, minister van Infrastructuur, zei vorige week dat hij bereid is om maatregelen te nemen, maar hij ziet ook haken en ogen.
Veel ongevallen
Het aantal ongevallen onder jongeren (12-17 jaar) op een elektrische fiets is de afgelopen jaren gestegen van 4 procent in 2016 naar 22 procent in 2021 (VeiligheidNL, 2022). Daarbij geldt in het algemeen dat jongeren meer risico lopen in het verkeer dan meer ervaren verkeersdeelnemers (TeamAlert, 2023). De toename in populariteit van de e-bike in combinatie met een stijging in ongevalscijfers en de onervarenheid van jongeren met een elektrische fiets maken het volgens de overheid 'belangrijk om aandacht te besteden aan jongeren op de e-bike'.