VanMoofs eerste tv-commercial is geweerd van Franse tv omdat de spot ‘een klimaat van angst’ zou creëren. De Franse reclamewaakhond ARPP heeft de commercial verboden. Volgens de organisatie geven bepaalde beelden van de autoreflecties ‘de auto-industrie een slechte naam [...] terwijl ze een angstklimaat veroorzaken.’
In de commercial, onderdeel van de internationale campagne ‘Time to ride the future’, moeten auto's de ratrace van vroeger reflecteren, waarmee kijkers worden uitgenodigd om andere vervoersmiddelen te gebruiken om te laten zien hoe zij positief kunnen bijdragen aan de wereld waarin zij leven.
Daarnaast wil VanMoof zijn nieuwe e-bikes S3 en X3 laten zien.
Taco Carlier, mede-oprichter VanMoof, zegt over de ban van de ARPP: 'We zijn ons er altijd bewust van geweest dat deze commercial niets weg heeft van een gemiddelde fietsreclame. Het is een aanzet tot actie, een kans om het verleden achter ons te laten en echte vooruitgang te boeken die iedereen ten goede komt. De status quo bevragen zal altijd een confrontatie opleveren, maar dat wilden we vanaf het begin al bereiken.'
'Gebrek aan neutraliteit'
VanMoof laat verder weten het opvallend te vinden dat de ARPP een van de eerste fietsreclames op de Franse tv heeft afgewezen, ondanks de recente belofte om de duurzaamheidsaspecten van hun beleid te versterken. 'Het is niet de eerste keer dat er controverse ontstaat met betrekking tot ARPP. Ngo’s zoals Greenpeace en Médecins du Monde wezen de organisatie al eerder op een gebrek aan neutraliteit.'
In Nederland is de VanMoof commercial momenteel gewoon op tv te zien. Onlangs koos het elektrische fietsenmerk voor mediabureau DCMN.
Lees ook: Volwassen geworden VanMoof heeft geen reclamebureau meer nodig om wereld op te roepen tot actie
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!