Turkish Airlines maakt weer een veiligheidsvideo met Lego-poppetjes. Hiermee borduurt de maatschappij voort op het succes van zijn vorige Lego-video. Er is een trend te zien: steeds meer airlines strikken sterren voor hun instructievideo's.
Aan boord
In 2008 kwam Turkish Airlines met de eerste Lego-veiligheidsvideo. Niet alleen passagiers konden de actie waarderen, ook online scoorde de video goed: het scoorde binnen één maand 20 miljoen views. Nu komt de organisatie met een vervolg, dat vanaf 1 maart op alle vluchten is te zien.
Het doel van de video is tweeledig: enerzijds wil de maatschappij dat passagiers meer aandacht besteden aan het volgen van de veiligheidsinstructies aan boord. Anderzijds is het ter promotie van de film ‘The Lego movie 2’ die nu in de bioscoop draait.
24 duizend blokjes
In de tweede video spelen dan ook personages uit The Lego Movie 2. De kijker krijgt van Wonder Woman, Robin en Superman belangrijke vliegtips.
Wie denkt dat zo'n video arbeidsintensief is, heeft het bij het rechte eind: Turkish Airlines had maar liefst 979 dagen nodig om met 24 duizend lego-blokjes het spotje te maken. In totaal zijn er 11 verschillende versies gemaakt, zowel in het Engels als Turks, voor elk type toestel.
Lord of the Rings
De Turken zijn niet de enige met een opvallende veiligheidsvideo. Ook Air New Zealand maakte ter promotie van de Hobbit en de Lord of the Rings twee video’s. Zo komen Frodo Bagins en Gandalf the Grey voorbij in het komische spotje. En British Airlines schakelde sterren in voor hun veiligheidsvideo, waaronder Rowan Atkinson en Gordon Ramsay.
Of de spotjes het gewenste effectief hebben, weten maatschappijen pas als de vlucht crasht. Maar aandacht trekken doen ze zeker: het is een ludieke manier om de naamsbekendheid te vergroten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!