De Scandinavische electronicawinkel Elkjøp heeft een spotje gelanceerd dat lijkt op een mini-film. De vier minuten durende commercial vertelt een meeslepend familieverhaal. Het is gemaakt door DDB Nord in Stockholm en geregisseerd door Rune Milton.
De video gaat over een jong meisje dat op bezoek is bij haar familie. Een ouder familielid lijkt op het eerste gezicht afstandelijk, maar er schuilt meer achter deze houding. Als ze de schuur binnensluipt, vindt ze een gebroken vliegtuig. Wat blijkt: de oudere man was vroeger piloot.
Vervolgens laat het spotje zijn gecompliceerde geschiedenis zien; de avonturen in oorlogs- en conflictgebieden. Bijzonder aan de commercial is dat er allerlei emoties voorbijkomen: overwinning, liefde, pijn, verlies. Het is knap hoe al deze gevoelens zijn verwerkt in een vier minuten durende film. De film eindigt met de letters ‘To Give More’ (de slogan van het merk).
‘We wilden geen klassieke commercial maken. Daarom hebben we gekozen voor een complex verhaal’, zegt Hanna Stenwall, copywriter bij Noord-DDB, zij heeft meegeholpen aan het project. ‘Het achterliggende idee is dat de producten van Elkjøp een betere band tussen mensen creëren.’
Credits
Elkjøp
Nordic Marketing Director: Eddie Hernandez
Chief Brand Officer: Åshild Indresøvde
Agency: Nord DDB
Art Director: Kristofer Gullard Lindgren
Copywriter: Hanna Stenwall
CCO: Andreas Dahlqvist
Creative Lead: Fredrik Simonsson
Planner: Elias Betinakis
Communications Planner: Jesper Andersson
Account Manager: Lena Gallon
Executive Producer: Mattias Yngwe (DDB House)
Producer: Lars Nordenson
Agency Producer: Nils Ljunggren
Business Director: Jens Welin
Account Director: Hanna Ternström
Production Company: Bleck
Director: Rune Milton
Photograph: Paul Meyers
Final Art: Patrick Emt, Marie Persson
Music: Jonas Larsen
VFX: The Gentlemen Broncos: Michael Balle, Kim Fersling
Online: Robert Eskekärr, Jakob Andersson (DDB House)
Sound: Kevin Koch
VO-Recording: Redpipe
Actors: Terrence Hardiman, Savannah Hayes, Mark Elderkin, Jenna Upton, Anele Matoti