Het was destijds een noviteit. Dela kwam in het najaar van 2012 met levensechte getuigenissen van mensen die iets moois tegen een ander zeiden, en bracht daarbij ook de echte emotionele reacties daarop in beeld. Het idee kwam tot ontwikkeling in de driehoek Dela (onder aanvoering van cmo Martin Kersbergen), de gebroeders Welling van Wefilm en Ogilvy (Darre van Dijk). Op 18 mei, in de zendtijd rondom het Eurovisie Songfestival, startte een reprise van ‘Waarom wachten’ anno 2019 (productie nog altijd Wefilm, reclamebureau nu: Greenhouse). Dit is de film. (Kleenex-alert.)
Mooie reacties
Algemeen directeur van Dela, Edzo Doeve, zegt dat de boodschap nog altijd even actueel is. ‘Tijdens een uitvaart worden vaak de mooiste woorden uitgesproken voor mensen die er niet meer zijn. Mooie woorden die het waard zijn om veel eerder te worden gedeeld. Dat hier weinig voor nodig is, dat het op allerlei manieren kan en iedere keer weer zulke mooie reacties oplevert, dat is wat Dela wil laten zien.’
Spin-off op tv
Het concept is in de afgelopen jaren niet actief ondersteund door Dela. De eerste commercials liepen in 2012 en 2013 en in 2014 kwam er een tweede serie gelijksoortige commercials. In 2015 verbreedde Dela het idee naar ‘Wat ik je mee wil geven’, waarin ouders zelf het ruwe materiaal leverde door te filmen rond de geboorte van hun baby. In 2015 kwam er een televisieprogramma (op SBS6, gepresenteerd door Jochem van Gelder), maar daar kwam geen vervolg op.
Studio
Het grootste verschil tussen toen en nu is dat de nieuwe commercial is opgenomen in een studiosetting. (Zie ook making-of onderaan.)
Campagne
De uitingen worden onder meer getoond op televisie, in de bioscoop, via sociale media en online. Op de website dela.nl/voorelkaar staan inspirerende voorbeelden, worden de verhalen achter de films verteld en tips gegeven om zelf mooie woorden te gaan delen.
Credits
Verantwoordelijk bij klant – Edzo Doeve
Strategie/Concept/Creatie – Greenhouse, Ralf van Lieshout, Tim Schellekens en Floris van den Elshout
Productiemaatschappij - Wefilm, Bas Welling, Beau van Assem, Joeri Holsheimer (regie)
Media – Greenhouse en MediaValue, Thijs van den Heuvel en Hans Warnaar
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
Dat begrijp ik dat je dat zegt. Persoonlijk vind ik het altijd juist gaaf om te zien dat een Centraal Beheer een serie lang volhoudt en vind ik het jammer dat de meneer van de AH er niet meer is...
Groet,
Hans Voorn
DELA
And I cannot change you so I must replace you (oh) https://dltutuapp.com/tutuapp-download/