NBTC Holland Marketing lanceert een bewustwordingscampagne om vertrapte tulpen te voorkomen. Toeristen beschadigen onbewust de bloemen als zij de velden betreden voor een foto. De video, gemaakt in samenwerking met Nieuwe Koffie, moet hen op een vriendelijke manier hiervan bewustmaken: ‘Enjoy our flower fields but make sure it it tulip friendly’.
Rond dit tijdstip van het jaar staat Instagram vol met spectaculaire foto’s van toeristen in de Nederlandse bollen- en bloemenvelden. De kleurrijke hyacinten, tulpen en narcissen trekken bewonderaars uit alle hoeken en gaten van de wereld. Ook tijdens het paasweekend trokken traditiegetrouw duizenden toeristen naar Keukenhof en omgeving.
Selfiestick
Voor NBTC Holland Marketing (het bureau dat Nederland als bestemming promoot) de reden om vorige week vrijdag de campagne #tulipfriendly te lanceren. In de hoop dat toeristen bewuster omgaan met de velden. In de video vertelt de voice-over dat de tulpen ‘Nederlands trots’ en een ‘nationale schat’ zijn. Ook komt kort aan bod hoe de kwekers te werk gaan. Beelden van schitterende velden komen voorbij, en op de achtergrond klinkt filmische muziek. Het romantische beeld wordt abrupt verstoord door een toerist met een selfiestick die een bloem vertrapt. De video sluit af met de tekst: ‘Enjoy our flower fields but… make sure it is tulip friendly.’
Gratis reclame
De afgelopen jaren zijn toeristen steeds gedrevener geworden in het maken van mooie kiekjes bij de iconische tulpenvelden, constateert Elsje van Vuuren, pr en communicatieadviseur van NBTC Holland Marketing. Zij denkt dat dit komt door de opkomst van Instagram. Maar, zegt ze, de toeristen zijn nog steeds welkom. ‘De foto’s zijn gratis reclame.’
NBTC verspreidt de campagne uitsluitend via sociale media in diverse Europese landen en China. De video moet jonge mensen aanspreken, aangezien zij de grootste groep zijn die door de velden banjeren. Het bureau hoopt dat zij inzien dat ze ook op een bewuste manier hun beeldmateriaal kunnen schieten.
Eerste campagne
De video is de eerste actie op landelijk niveau, vervolgt Van Vuuren. Andere plannen (zoals een website) om de campagne handen en voeten te geven, liggen nog niet op tafel. ‘Wij zijn verantwoordelijk voor het landelijke toerismebeleid en gaan op lokaal niveau met de kwekers in gesprek over hoe ze dit probleem kunnen aanpakken. We adviseren ze om bijvoorbeeld speciale selfieplekken te maken of een schommel neer te zetten. Ook hebben sommigen het afgelopen paasweekend beveiligers ingehuurd om toeristen uit de velden te houden.’
Of de campagne al effect heeft, weet Van Vuuren niet. ‘We willen een balans opmaken, maar dat is nu nog te vroeg.’ Ze geeft aan dat het lastig is om zulke grote groepen toeristen een lesje bewust fotograferen te geven. Maar met deze inspanningen hoopt ze toch de schade te beperken. ‘We gaan er ook geen dranghekken omheen plaatsen.’