Er zijn maar weinig Nederlandse merken die kerst, Pasen of Sinterklaas overslaan. Maar aandacht besteden aan de ramadan is nog lang geen gemeengoed. In het buitenland zie je daarentegen meer ramadancommercials. Zo ook het hartverwarmende spotje van het Indiaas automerk Tata Motors.
De ramadan is begonnen. Moslims die hieraan meedoen, eten en drinken alleen als de zon onder is. Ook besteden zij tijdens het vasten extra aandacht aan liefdadigheid. De commercial, gemaakt door Ogilvy Mumbai en geregisseerd door Vasan Bala, van Tata Motors speelt daar op een aandoenlijke manier op in.
Tranen
De video, genaamd ‘Katra Katra Neki’, gaat over schoolkinderen die geld sparen met huiselijke klusjes. De kijker weet niet waarom ze dat doen. Aan het eind van de video komt de aap uit de mouw: de kinderen geven hun ‘zuurverdiende’ geld aan hun schoolbuschauffeur ‘Uncle Rahim’. Hij is als migrant naar Dubai gekomen en woont ver weg van zijn familie. De chauffeur wordt erg emotioneel zodra hij het geld ontvangt. Een leerling stapt naar voren om zijn tranen weg te vegen. Ze zegt: ‘Jij brengt ons elke dag naar huis, deze Ramadan brengt jou naar huis.’
De video gaat viraal en is ondertussen meer dan 5 miljoen bekeken.
Culturele diversiteit
Het filmpje laat ook de internationale ambities van het merk zien. Zo komt er een Zuid-Afrikaanse acteur in beeld en een Iraans kind met een hijab. Zij staan symbool voor de markten die Tata Motors wil betreden.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!