Swapfiets, de aanbieder van fietsen voor een vast bedrag per maand, heeft de overstap gemaakt naar Denemarken, Duitsland en België. De scale-up lanceert daarom een internationale campagne om het merk overal meer lading te geven. Het jonge reclamebureau truus is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de campagne. Oprichter van truus, Japie Stoppelenburg laat weten dat er alleen maar medewerkers van Swapfiets zelf voorkomen in de campagne: ‘Er is bewust gekozen om geen acteurs te gebruiken om zo echt een representatief beeld te geven van het bedrijf. Zo laten we alleen maar echte medewerkers, echte verhalen en echte beelden zien.’
De campagne
De campagne, die de komende weken uitgerold wordt in Nederland en de eerder genoemde landen waar Swapfiets tegenwoordig actief is, zal te zien zijn op digital out of home, print en (online) videokanalen. Naast een serie video’s in verschillende lengtes, is er volgens truus ook een nieuwe communicatiestijl doorgevoerd in alle retargeting en performance.
Laten zien wat er gebeurt
Naast het creatieve werk voor Netflix en KFC is het de eerste keer dat het jonge bureau truus een volledige brand-campagne ontwikkeld. Stoppelenburg vertelt waarom er is gekozen om in elk land de eigen medewerkers van Swapfiets te gebruiken: ‘Ik zeg dit niet om te slijmen maar wij geloven in Swapfiets’ purpose en visie. Het voelde voor ons daarom ook heel logisch om geen acteurs in te huren of ingewikkelde sets te bouwen. Gewoon een camera richten op de ontwikkelingen van het bedrijf en dan laten zien wat er binnen het bedrijf allemaal gebeurt.’
Van bezit naar gebruik
Isabelle Pinckaers, brand manager bij Swapfiets geeft aan dat het merk al een goede naamsbekendheid geniet en dat veel mensen de blauwe banden inmiddels herkennen maar dat de ambitie van het bedrijf groter is: ‘Er is nog te weinig bekend over waar we in geloven… Swapfiets is niet zomaar een fietsenmerk. Het is een heel bijzonder bedrijf. Bestaand uit een groep jonge, ambitieuze mensen die samen proberen fietsen slimmer en moderner te maken. Wij geloven dat een verschuiving van bezit naar gebruik beter is voor iedereen.’
Mobiliteit in steden slimmer
Pinckaers wil daar nog aan toevoegen: ‘Niet iedereen weet al hoe awesome de service van onze organisatie is: ‘Elk onderdeel van een Swapfiets wordt telkens verbeterd met behulp van alle data die wij verzamelen over het gebruik van onze fietsen. Onze product designers zorgen er op die manier voor dat elke fiets zo lang mogelijk meegaat.’
Over de nieuwe campagne is Pinckaers dan ook zeer enthousiast: ‘Deze campagne laat zien wie wij zijn: een gepassioneerd en intrinsiek gemotiveerd bedrijf. Wij denken dat mobiliteit in steden slimmer en leuker kan... Daar willen wij aan bijdragen met onze visie, ambitie en werkwijze.’
Een ander verhaal in Denemarken dan in Amsterdam
Reclamebureau truus wil over de samenwerking tussen beide partijen nog kwijt dat de werkwijze tijdens het ontwikkelen van de campagne goed past bij hoe truus graag werkt. Stoppelenburg: ‘Wij hebben nooit echt geleerd om één film te maken die we dan doorvertalen naar alle kanalen. Voor een merk als Swapfiets wil je op Instagram iets anders vertellen dan dat je wil laten zien bij buitenreclame. En in Amsterdam, waar iedereen de fietsen met de blauwe banden al kent, wil je een ander verhaal vertellen dan in een nieuwe markt als Denemarken. We hebben daarom een creatieve opzet gemaakt om de campagne zo modulair mogelijk te ontwikkelen, hierdoor kunnen we content telkens optimaliseren.’
Lean & Mean
Volgens truus is de productie lean en mean gehouden en kon het bureau tegelijkertijd veel verschillend materiaal schieten. Stoppelenburg voegt daar aan toe: ‘Met de content die we nu hebben kan Swapfiets nog wel even vooruit. We kunnen met het beschikbare materiaal voor elk kanaal, elk moment, elk land een eigen asset maken. Als we iets nieuws te vertellen hebben, zetten we gewoon de camera’s weer aan en editen we iets anders in elkaar. Hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn als je een tof merk bent.’