Overslaan en naar de inhoud gaan

Meneer Hartman wordt mevrouw Hartman in gerecyclede campagne

De kunststof tuinmeubelmaker brengt ‘t Is weer Hartman weer’ uit 1989 terug en wil de jongere generatie bereiken.
De enige Hartman die in de zon verkleurd is mevrouw Hartman
De enige Hartman die in de zon verkleurd is mevrouw Hartman
© Sticky Bandits
De enige Hartman die in de zon verkleurd is mevrouw Hartman
De enige Hartman die in de zon verkleurd is mevrouw Hartman
© Sticky Bandits

Hartman, bekend van de niet te missen witte kunststof klapstoelen van weleer, en in sommige tuinen nog steeds niet te missen, heeft een nieuwe campagne volgens het oude credo: ‘t is weer Hartman weer!’ De campagne, ontwikkeld door Sticky Bandits, is de 2020 versie van de 90’er jaren campagne. Meneer Hartman van toen is vervangen door mevrouw Hartman en ook is te zien dat het assortiment van nu meer bij de huidige tijdsgeest past.

related partner content for mobile comes here

Volgens Hartman zijn de bekende tuinstoelen van vroeger nog steeds te vinden in talloze tuinen: 'Het waren tuinmeubelen waarin kwaliteit én comfort samenkwamen.' Dit is volgens het merk nog nog altijd een belangrijk uitgangspunt. Al 50 jaar lang. De tuinmeubelfabrikant wil met de nieuwe commercials een jongere generatie bereiken en daarbij een vernieuwde collectie aanprijzen. Hartman besloot de campagne ‘t Is weer Hartman weer!' te ‘recyclen’, en deze aan te passen aan de tijd van nu.

Hartman commercial (verkleuren)

Vooral naamsbekendheid bij oudere generatie

Thijs Mensink, founder & creatief strateeg bij Sticky Bandits werd met zijn bedrijf uitgedaagd om een nieuwe campagne te bedenken die voortborduurt op de kracht van het merk: ‘Vooral bij de oudere generatie heeft Hartman een hoge naamsbekendheid waarin het vertrouwen in het merk groot is. 

De slogan ‘’t is weer Hartman-weer’' werd in 1992 geïntroduceerd door tv-weerman Erwin Kroll om de kwaliteit van het merk te onderstrepen. Een goede gedachte om het buitenleven en het lekkere weer aan het merk te koppelen, waardoor de campagne destijds nationale aandacht kreeg. Een campagne die het verdient om in een nieuw jasje gestoken te worden, met dezelfde kwaliteit van toen alleen dan met een hippe serie tuinmeubelen.’ 

Zon (Hartman tv-commercial 1989)

De geschiedenis van de campagne

In 1989 zond Hartman een tv-commercial uit met boodschap: ‘De enige Hartman die verkleurt in de zon is meneer Hartman zelf’. Anno 2020 kan de consument kennismaken met mevrouw Hartman in plaats van meneer Hartman. Het merk wil op deze manier uitdragen dat het met de tijd meegegaan is maar nog steeds bekend staat om de bewezen kwaliteit, dit is volgens de kunststof meubelmaker in elke uiting van de campagne terug te zien: ‘Centraal staan tuinmeubelen die het hele jaar door buiten kunnen blijven staan en tegen een stootje kunnen.’

Boris (Hartman tv-commercial 1989)

Mevrouw Hartman

Mensink: ‘Er is gekozen voor de inzet van een actrice die de rol van mevrouw Hartman speelt. Zij is jong, fris en hét nieuwe gezicht van Hartman voor de komende jaren. Eerder was het meneer Hartman zelf, maar de familie Hartman is niet meer eigenaar van het bedrijf.'  

Sharon Ebbekink, manager consumer marketing bij Hartman wil nog een ander punt van de campagne belichten: ’Een groot verschil met de commercials uit 1989 is natuurlijk de vernieuwende hippe collectie in trendkleuren. Verder is de campagne gemoderniseerd, zo is de ouderwetse grasmaaier vervangen door een robotmaaier en is er ook een andere Boris.’

Boris Hartman

Omnichannel campagne

Ebbekink vervolgt: ‘De kracht van herhaling met deze campagne is essentieel. Met deze omnichannel-campagne bereiken we een jongere doelgroep terwijl we toch de hoge kwaliteit van Hartman en het merkgevoel op een unieke manier in stand houden.’

Duurzaam Hartman

Lekker weer

Wanneer het lekkere weer eraan komt, wil Hartman graag top of mind zijn bij de doelgroep, waaronder ook jongere consumenten. Het is de bedoeling dat de jonge doelgroep ook weet waar het merk nog altijd voor staat en hoe de consument daar zelf anno 2020 in past. Deze actieve communicatie richting de consument is volgens Hartman belangrijk om de merkvoorkeur te vergroten en de sterke positie in de waardeketen te behouden: ‘Er is zelfs een eerste consumentenactie met de beroemde kunststof kuipstoel Sophie.’ 

Hartman commercial (alle seizoenen)

'De beste branding'

Volgens Mensink is de nieuwe campagne vooral het bewijs dat Hartman zich aan zijn beloftes houdt: ‘Er komen overal nog reacties voorbij dat de kunststof tuinstoelen nog steeds in verschillende tuinen staan. Een merk dat zich bewezen heeft met uitmuntende kwaliteit in de praktijk. Dat is de beste branding die je maar kunt wensen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in