Volgens Deloitte kan iedereen in 2022 betaalbaar elektrisch rijden. Als je dacht dat de druk van het klimaat voor Rutte en consorten hoog was, kun je nagaan hoe hoog de druk is op de auto-industrie. Zes voorbeelden van campagnes voor geruisloos zoevende vierwielers.
1. Save yourself!
Wat doe je als je (nog) niet bepaald kunt shinen met de looks van je elektrische bolide? Verleg de aandacht, of zelfs het hele thema!
Een horrorfilm heeft een goede spanningsopbouw nodig. Misschien zijn de 3 minuten die Nissan gebruikt nét iets te lang voor het reclameblok. Mijn nekharen stonden in ieder geval overeind. En dat voor een auto die het nakijken niet waard is. Alle props naar regisseur Johnny Kenton.
2. Hoe elektrisch is techniek?
Met de slogan Voorsprong door techniek verwacht je niets minder dan elektrisch leiderschap van Audi. In 2025 wil de fabrikant uit Ingolstadt maar liefst 12 volledig elektrisch aangedreven modellen op de markt hebben. Tot die tijd moeten we het doen met een prachtige branded movie.
De commercial is een geheel Nederlands product, naar een concept van Selmore, geregisseerd door Bram Schouw en uitgevoerd door Bonkers. Ik was erg onder de indruk, van the zero, the nothing, the origin of everything en het hardop uitgesproken ‘We have zero ambition’. Totdat ik het origineel vond, van Nissan. Weg leiderschap, Vorsprung verschwunden.
3. Feel it
Wanneer je het niet hoort, moet je het voelen. Alleskunner Jono Seneff maakte een verrassend persoonlijk en hartverwarmend verhaal voor Tesla.
Seneff doet in dit artikel van Director Notes zijn boekje open en vertelt over het ontstaan en het maken van de film.
4. Aantrekkingskracht
Land Rover is één van de oudste terreinwagenmerken ter wereld en daardoor nét wat meer verbonden met moeder aarde dan anderen. Van die gedachte maakt de van oorsprong Britse bergbeklimmer met deze film gretig gebruik.
Om nu te zeggen dat deze hybride Land Rover één is met de natuur, is wel erg kort door de bocht. Het merk had overduidelijk de wens om zoveel mogelijk features in het verhaal te verweven en dat is regisseur Steve Cope aardig gelukt. Concept van SPARK 44 en een productie van 2AM Films.
5. Pole Position
Toyota trekt een lange neus naar alle automerken met hun rijke ervaring én aanbod in (semi)elektrische modellen. In een heerlijke trip down memory lane kijkt het merk terug in de tijd en geeft het de kijker het gevoel dat zij de rat race hebben gewonnen. Of in ieder geval, dat ze voorop rijden.
De Move Ahead-spot is gemaakt door The & Partnership en geregisseerd door directors duo Sam Brown en Mark Jenkinson.
6. Terug naar de bron
Jaguar heeft al veel verschillende reclames uitgebracht voor I-PACE met onder andere Bond-girl Eva Green en een fantastische, zeer goed getimed versie rondom de Grand Prix van Monaco. Mijn favoriet is echter waar het merk van de big cat teruggaat naar de bron van de innovatie.
Om vooruitgang te boeken, moet je soms terug naar de bron. Vechten tegen de stroom in, maakt je onderscheidend. Deze twee gegevens benut Jaguar volledig. Ik begrijp nog steeds niet waar de voorliefde voor die bescheiden kleur grijs (in alle spots!) vandaan komt. Gelukkig hoeft het merk, noch het model, het niet te hebben van blitse kleurtjes. The Jaguar still roars, and in this case: it does silently.
Doorgassen?
Wil je nog even in de flow van fossielslurpen blijven hangen? Bekijk dan mijn eerdere automotive editie.
Enzo Greco is Motion Director bij Born05
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!