Staatsloterij laat hoogtepunten van '88 herbeleven in humoristische EK-campagne

Van Basten en Kieft leren de nieuwe generatie wat winnen is en hoe te zwaaien naar het publiek, vanaf een boot door de A’damse grachten.

Staatsloterij laat hoogtepunten van '88 herbeleven in humoristische EK-campagne met Van Basten en Kieft
TBWA\Neboko

Staatsloterij lanceert de EK-campagne: ‘Deze zomer kan het gebeuren’. In de humoristische commercial leren de oud-topspitsen en kampioenen van ‘88, Marco Van Basten en Wim Kieft, de nieuwe Oranje-sterren, Dumfries en Klaassen, alvast wat winnen is en hoe ze daar mee om moeten gaan, zwaaiend op een boot door de Amsterdamse grachten. In de commercial worden de hoogtepunten van 1988 naar 2021 gehaald. Het motto van de campagne, ontwikkeld door TBWA\Neboko, is: ‘Wie wint moet het vieren’.

Denzel Dumfries en Davy Klaassen in Ek-campagne Staatsloterij
Denzel Dumfries en Davy Klaassen in Ek-campagne Staatsloterij TBWA\Neboko

Geluk en ervaring

Staatsloterij, dat al 2 decennia als partner verbonden is aan het Nederlands elftal, zegt dat winnen dit jaar, net als in 1988, weer kan gebeuren. Het vergt volgens het merk een beetje geluk, terwijl ‘het komt ook aankomt op de details, pieken op het juiste moment en ervaring. ‘Van Basten en Kieft hebben die broodnodige ervaring, waardoor we hen de aangewezen ex-topvoetballers vinden die Denzel Dumfries en Davy Klaassen op scherp kunnen zetten.’ Ook bondscoach Frank de Boer speelt een rol in de EK-commercial. 

Staatsloterij laat hoogtepunten van '88 herbeleven in humoristische EK-campagne
Staatsloterij laat hoogtepunten van '88 herbeleven in humoristische EK-campagne TBWA\Neboko

Hoge verwachtingen                                                                                                         

Het Nederlandse Loterij-merk geeft verder aan dat Van Basten, die vrijwel nooit in commercials te zien is, deze campagne wel passend vond. Hij zou hebben laten weten dat het Nederlands Elftal gunstig geloot heeft en dat als alles klopt, alles op zijn plaats valt, dat het EK winnen deze zomer zomaar kan gebeuren.

Over het nabootsen van het befaamde EK-finaledoelpunt van de voormalig topspits van Ajax, AC Milaan en het Nederlands Elftal zei Dumfries dat die scene ‘wel een paar keer over moest’. Ingewijden lieten weten dat er ook nog één en ander digitaal aan gesleuteld is voordat het perfect op video stond.

In 1988 werd het kampioensfeest gevierd in Amsterdam, waar het toenmalige Oranje door de grachten vaarde terwijl horden mensen de winnaars toejuichten vanaf de kades en van bovenop de woonboten. 

De EK-commercial

Staatsloterij laat hoogtepunten van '88 herbeleven in humoristische EK-campagne

Beroemd commentaar bij doelpunt

Het beroemd geworden commentaar rondom het wonderlijke finale-doelpunt tijdens de finale van ‘88 kwam van sportverslaggever Theo Reitsma en is voor de commercial opnieuw opgenomen.

De trekking van de Staatsloterij, waarna de campagne verwijst, is op 10 juni. 13 juni speelt Oranje de eerste poule-wedstrijd.

Campagne-uitrol

De campagne wordt uitgerold op alle grote tv-zenders, de online platformen en social kanalen. Daarnaast is de campagne terug te vinden op de winkelvloer van de door Staatsloterij gebruikte verkooppunten.

Lees ook: 

Credits:

Verantwoordelijk bij Staatsloterij: Michael Kastelijns, Femke Vermeulen, Tom de Kort, Paul Braat 

Bureau: TBWA\Neboko

Productie: Czar

Mediabureau: Mindshare.Greenhouse       

Social Media: Blauw Gras        

Display: Men in Green                 

Shopper Marketing: Brompton Road

PR: NewsLab 

Sport Marketing: Players United

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie