Fairtrade Nederland komt met een film waarin middels een sociaal experiment duidelijk moet worden dat er een grote kloof gaapt tussen en intentie en gedrag als het gaat om het maken van duurzame keuzes. (Videoproductie: BetterMatter.) De film wordt uitgebracht in de week van 7 tot en met 15 mei: Fairtrade Week. ‘Hierin vragen wij weer aandacht voor onze missie, in samenwerking met bedrijven, winkels en vele vrijwilligers.’
Vermoeide gezichten van koffieboeren
In de film beantwoorden willekeurige Nederlanders van diverse achtergronden een aantal duurzaamheidsvragen en dilemma’s, met behulp van een weegschaal. Meike Koster, marketing & communications manager Fairtrade Nederland: ‘We willen consumenten meer laten nadenken over de keuzes die zij hebben en het verschil dat ze voor mens en milieu kunnen maken met hun (aankoop)gedrag. Je ziet bij het winkelen niet de liters water en chemicaliën die worden gebruikt om jouw spijkerbroek te maken, of de vermoeide gezichten van koffieboeren die zich zorgen maken om de honger van hun kinderen als je een kop koffie drinkt. Wij zien vooral producten met vrolijke verpakkingen en mooie woorden om je aandacht af te leiden van de bittere waarheid die soms achter een product schuilt. De zogenaamde “intentie-gedrag kloof” is duidelijk zichtbaar in de film.’ Dit is de film (full credits onderaan):
Doelstelling
De belangrijkste KPI die Fairtrade Nederland zich met de film stelt is dat mensen zich nog meer bewust worden van wat Fairtrade inhoudt en dat je via Fairtrade bijdraagt aan een eerlijkere en schonere wereld.
Fairtrade Week
Duizenden supermarkten en (wereld)winkels doen mee aan de Fairtrade Week. De bedoeling is dat tijdens de week meer mensen in aanraking komen met Fairtrade producten.
De volgende retailers doen mee:
- Action
- Albert Heijn
- Aldi
- Boon’s Markt
- Coop
- Ekoplaza
- Hema
- Hoogvliet
- Lidl
- MCD
- Plus
- Spar
- Waar
- Wereldwinkel
Niet alleen retailers en merken doen mee, ook vrijwilligers zetten zich in voor Fairtrade en organiseren activiteiten door het hele land. Meer informatie over de Fairtrade Week is te vinden via de website.
Credits
Account: Jasper Admiraal
Regisseur/creative: Floris Kruijer
Producer: Brechje van Bladel
Creative Director: Auke van Rossum
Strategie: Wouter van Rijn
Productieassistenten: Kamiel Altena & Nina Romp
DOP: Danny Noordanus
Gaffer: Valérie Blom
Geluid: Wouter Tjaden
Visagie: MakeupByHaroz
Locatie: Lijm & Cultuur Delft
Fairtrade: Meike Koster, Jenna Heysters, Kiki Maat
PR: Maureen Steenks (BacktoBack PR) en Melanie Butter
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!