Door: Patrick Roubroeks
We worden allemaal geraakt door het coronavirus. Als vader, als kind van ouders op leeftijd, als ondernemer met klanten en collega’s. Het raakt ons en de gevolgen van het onzichtbare kwaad slaan economisch woest om zich heen. Het laat vooral een spoor van angst en lelijkheid achter zich. Ook mijn industrie, commercie en cultuur, wordt momenteel zwaar getroffen.
Sinds de oprichting van mijn bedrijf in 2001, laat ik geen kans voorbijgaan om te spreken over de kracht van de persoonlijke ontmoeting. De passie voor het verbinden van mensen in een collectieve en geregisseerde ervaring deel ik met al mijn medewerkers en met een grote ambitieuze bedrijfstak. Het virus treft het hart van ons bestaansrecht.
Hart
Maar dat hart, bron van onze passie, klopt en voedt hersenen met inventiviteit en creativiteit. Juist die creativiteit is ons vaccin van schoonheid tegen het lelijke virus.
Schoonheid zien we opduiken in zoveel mooie dingen die de lelijkheid, al is het maar voor even, doet verbleken. De filmpjes van de in quarantaine verblijvende Italiaanse gemeenschap, die vanaf het balkon zingend en muziekmakend verbinding zoekt met de ander. Schoonheid als ontlading, troost of levenslust.
Op Facebook zocht Hadewych Minis het directe contact met haar fans. Zij realiseerde zich dat ze tot het einde van de maand niet in haar geliefde theater mocht staan. Zij biedt haar fans aan een persoonlijk lied voor hen te zingen, als ze haar een PB sturen. Schoonheid die het gemis verdrijft.
Regenbogen
Nog een prachtig voorbeeld las ik in The Guardian. Moeders in Puglia zochten antwoord op de vraag van hun kroost “waarom mogen wij niet naar buiten?, waarom mogen wij niet spelen met de ander?” Hun antwoord, “Andrá tutto bene” (Alles komt goed), komt tot leven in kleurrijke kindertekeningen van regenbogen die ze voor het raam plakken, op muren schilderen en delen op social media. Zo maken ze die lelijke wereld om hen heen een beetje mooier. Schoonheid als deelbaar en betekenisvol signaal van hoop.
Journalist Rutger Bregman gaat in zijn column in de Correspondent nog een stapje verder; “Vergeet niet; rampen en crisis halen het beste in mensen naar boven.” Hij beschrijft met tal van internationale voorbeelden het verbindende en verbroederende effect tijdens momenten van crisis. Cynisme maakt plaats voor hoop. Een nieuw besef van afhankelijkheid en van verbondenheid ontstaat.
Juist nu, in die veranderende wereld, moeten wij als inventieve, creatieve geesten de verkenners zijn. In elke crisis ontstaan kansen voor hen die creatief met de situatie weten om te gaan. Zo springt Meesterkok Joris Bijdendijk op de fiets om je zijn sterrenmaaltijd thuis te bezorgen, nu klanten zijn formidabele restaurant in mindere maten bezoeken.
Brands
Merken moeten hun klanten nu de veel gelezen merkwaarden ‘autoriteit’ en ‘authenticiteit’ laten voelen. Ze moeten bewijzen waar hun lovenswaardige ‘purpose’ echt voor staat. Laten wij het momentum grijpen om betekenisvolle impact te realiseren middels onze strategische en creatieve denkkracht en onverminderd grote productionele slagkracht. Samen gaan we met creativiteit en schoonheid de lelijkheid te lijf. Schoonheid als ons vaccin tegen lelijkheid.
Patrick Roubroeks - Founding director XSAGA, staging brands engaging people
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!