Vrijbuiter heeft de campagne ‘Samen op avontuur’ gelanceerd. De campagne, ontwikkeld door Buutvrij for life, was al opgenomen voor de coronacrisis. Toch besloot de outdoorwinkelketen dat de campagne zonder aanpassingen doorgang moest vinden. Na uitvoerig intern overleg stelt het bedrijf: ‘We zijn er nog steeds van overtuigd dat dit de juiste boodschap is. Ook in deze tijden, of juist in deze tijden.’
Pay off als basis voor campagne
Avontuur, het klinkt groot, maar het kan ook klein. Of het nu kamperen in de Ardennen betreft, trailen in Colombia of dat het even surfen is na het werk. Het maakt niet uit wat het is maar het is altijd leuker als het samen is. Met die gedachte ging gingen de kampeerwinkelketen en het creatieve bureau aan de slag om tot een eenduidige pay-off te komen die als basis moest dienen voor de campagne.
Positieve energie
Er is gekozen voor een duidelijke richting met: ‘Samen op avontuur’ en hiermee wil Vrijbuiter kiezen voor positieve energie die door moet klinken in de campagne en het eigen productaanbod. Volgens de outdoorwinkelketen zijn goede schoenen, de juiste rugzak, een lichtgewicht tent en een lekkere broek de ingrediënten die handig en voornaam zijn als je op avontuur gaat.
Toch, zo claimt Vrijbuiter, zijn een duwtje in je rug, een pootje tijdens het klimmen of een handje om je veilig en droog over te laten steken minstens zo belangrijk.
Aanmoedigen tot avontuur
De campagne heeft als doel om te appelleren aan de meest dierbare, avontuurlijke herinneringen van de kijker om deze hiermee aan te moedigen vaker op avontuur te gaan. Door de coronacrisis is de mogelijkheid en de eenvoud om op avontuur, of te reizen afgenomen. Je zou denken dat een campagne die mensen moet motiveren om op avontuur te gaan dan ook zou worden gecanceld.
Doordat het veel merken de campagnes on-hold hebben gezet, afgezegd hebben, of met een corona-alternatief kwamen is het opmerkelijk te noemen dat Vrijbuiter doorgaat met de communicatie zoals gepland. Een kort interview met Paul Tijsen, ceo van Vrijbuiter.
Je ziet veel initiatieven sinds de uitbraak van corona in Nederland die erop gericht zijn saamhorigheid te stimuleren en ook onze campagne had dat van zichzelf, voor corona, al in zich. Dus helemaal nu, op gepaste afstand is samen beter, want we moeten op elkaar passen.
Dus ja, juist ook nu. Iedereen voelt nu nog meer de drang naar het avontuur. Daarbij wordt het leven er niet mooier op als je in je huispak gaat verzuchten wat er allemaal niet kan. Het gevoel van ‘eruit zijn’, dat is er nog steeds en het is belangrijker dan ooit.
Bekijk ’s avonds de foto’s van die verre reis en haal herinneringen op. Of stippel dat volgende avontuur uit, van route tot Airbnb. Outdoor en ‘eruit zijn’ is meer dan een plek in de buitenlucht opzoeken, het is een mindset. En als je daarmee aan de slag gaat, ga je het avontuur ook zien in kleinere dingen. Voor je het weet maak je die onvergetelijke herinneringen ook gewoon in je tuin of op het balkon. Op een doordeweekse dag.
De communicatie-mix is niet aangepast, sterker nog: daar waar er nieuwe mogelijkheden naar boven komen, gebruiken we deze ook indien we het gepast vinden om de boodschap bij het juiste publiek over te brengen. In dat opzicht zijn we anticyclisch marketing aan het bedrijven. Ook dat is nieuw voor Vrijbuiter. Verder gebruiken we printmedia in gespecialiseerde reisbladen zoals de Kleine Globetrotter.
Als je denkt aan avontuur en vakantie, dan denk je in eerste instantie aan die spannende hike in Scandinavië of aan die zeldzame vogels die je gespot hebt in Botswana, dat klopt. Maar wat maakt iets nou avontuurlijk? Het gaat nu vooral om dat je op een andere manier naar de omgeving kijkt. Dat je onbevangen bent, iets nieuws probeert en soms lekker buiten je comfortzone gaat.
Als je het zo bekijkt, kan avontuur nog steeds overal! Vrijbuiter is avonturenstarter: wij willen laten zien dat avontuur dichterbij is dan je denkt, waar je dat avontuur ook wilt beleven. Of je volgend jaar een gletsjertocht wilt ondernemen, of volgende week in je tuin gaat kamperen. Het is zoals we in het nieuws ook al konden lezen.
Wij zien op dit moment geen reden om de campagne aan te passen. Voor al je vakanties, maar dus ook voor het avontuur dichtbij huis of zelfs ín huis. En juist nu is het belangrijk om samen verbonden te blijven, thuis met je gezin of via Houseparty. Samen herinneringen op te halen, plannen te maken en iets nieuws te beleven, offline of online. Samen op avontuur.
Vrijbuiter is altijd een familiebestemming geweest en wij geloven erin dat vakanties onvergetelijk worden als je samen avonturen beleeft. Wij willen mensen net even dat ene zetje geven om samen het onverwachte aan te gaan. Of dat nu op een ander continent is of thuis in de tuin of om de hoek in het bos.
‘Samen op avontuur’ betekent nu natuurlijk niet meer dat je in grote groepen erop uit moet trekken. Avontuurlijk is spannend en nieuw, niet roekeloos. Samen iets beleven, gaat om onvergetelijke momenten die je met elkaar deelt. En dat is juist nu enorm belangrijk. We hebben elkaar nodig om het beste van deze situatie te maken. Door de verbinding op te zoeken. Door samen herinneringen op te halen, vooruit te kijken en iets nieuws te beleven.
Ook nu, of juist nu, kunnen we onvergetelijke herinneringen maken: Weet je nog…?
Volg ons liveblog over de effecten van de coronacrisis op de industrie.