Eind van de zomer 2019 ben ik naar New York verhuisd om extra energie te kunnen geven aan SuperHeroes in New York. Geen verkeerde stad om een tijdje in te wonen, en het laat me ook weer lekker fris naar ons vak kijken. Wat een industrie is het hier. De murals van Colossal Media zijn niet zonder te fotograferen te passeren, de metro’s zijn een oneindige bron van inspiratie en zowat ieder zichzelf respecterend merk heeft wel een pop-up shop waarin je je heel goed vermaakt.
Tegelijkertijd vind je in Amerika ook het beste bewijs dat de ouderwetse TV kijker langzaam stervende is. Het gros van de TV-spotjes gaat over geneesmiddelen, inclusief een hele lange reeks waarschuwingen over jeukende of dodelijke bijwerkingen, natuurlijk met een dikke glimlach gepresenteerd.
Totdat het Super Bowl-tijd is!
Plots is er weer volop verwachting: Zondag 2 februari, 18.30. Spanning niet alleen voor de wedstrijd, maar ook voor de halftime show en natuurlijk de commercials. Televisie op z’n best: humor, emotie, celebs, politiek, pattriottisch, duur, en natuurlijk lekker veel discussie. Want wie wint de strijd om de Super Bowl commercials? Hier alvast een paar opvallende opwarmers, die al verschenen zijn.
1. Turbotax - All people are tax people
Je start met een simpele belastingteruggave, en dan begint het feestje. Turbotax maakt belasting pas echt leuk - al jarenlang. Dit keer met een hele lange How To-video met een soort MC Hammer-achtig TikTok dansje. Ik moest er in ieder geval erg om lachen en het is ook nog eens heel erg slim gedaan.
2. Audi - Let it Go
Je moet het maar durven. Gewoon rechtstreeks de oorlog verklaren aan de kolenindustrie en benzineslurpende grote bakken in dit top op het bot verdeelde land. Toch is het wat Audi doet in deze ‘anthem’-achtige spot (props voor 72andSunny Amsterdam en Amp.Amsterdam voor de muziek) met Game of Thrones-actrice Maisie Williams in de hoofdrol.
3. Snickers - Fix the World
Een lekker dom idee gaat er bij de Super Bowl altijd wel in. Dus waarom niet een heel diep gat graven en daar een heel grote Snickers in laten zakken? Feed the World a Snickers en geen kind hoeft meer boerenkool te eten. Waar wachten we nog op?
4. Bud Light - #PostyStore or #PostyBar
Bij Bud Light dachten ze we hebben Post Malone nu toch, laten we gewoon meteen twee commercials maken. Toen viel het allemaal ineens wat duurder uit, of ze kwamen er plots achter maar 1 spot te hebben ingekocht. Dan er maar een draai aan geven: ‘het publiek mag kiezen’. Kiezen jullie maar (ik mis Bud Light's voorganger Dilly Dilly).'
In totaal worden er 50 commercials uitgezonden, waaronder een flink aantal 60 seconden films. Veel zijn er dus al gelanceerd, maar er volgen er meer. Dus maandag, de dag na de finale, de allerbeste!
Bekijk hier alle SuperBowl-commercial die tot nu toe zijn verschenen. De lijst wordt geüpdate.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!