De Reclame Code Commissie heeft na een klacht van het Vuurwerk Liefhebbers Verbond geoordeeld dat de campagne ‘Gelukkig nieuwjaar volgens Achmea’-campagne ‘misleidend en oneerlijk’ is. In de video worden cijfers gedeeld over gewonden en schadegevallen tijdens oud en nieuw, gevolgd door de oproep zelf geen vuurwerk af te steken en een vuurwerkshow te bezoeken. De voorzitter van RCC heeft Achmea aanbevolen niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en noemt de gebrachte feiten ‘onjuist’. ‘Adverteerder roept met zoveel woorden op om niet zelf af te steken. Impliciet ontmoedigt adverteerder daarmee de aankoop van vuurwerk. Dit staat de adverteerder vrij indien dit op feitelijke gronden gebeurt.’ En dat is onvoldoende gebeurd meent de voorzitter.
De klagende partij toont zich opgetogen. ‘Achmea voerde een onterechte, feitenvrije lastercampagne tegen de Nederlandse vuurwerktraditie. De Reclame Code Commissie heeft Achmea daarvoor nu een flinke tik op de vingers gegeven.’
Achmea kan nog tot 7 januari bezwaar maken tegen de uitspraak. Het bedrijf noemt de uitkomst ‘teleurstellend’. ‘In de film laten we zien dat onze huidige oudjaarsnacht “tradities” zorgen voor veel onnodig leed, schade en maatschappelijke overlast. Als verzekeraar hebben we geen invloed op al deze gebeurtenissen. Wel kunnen we samen met onze klanten kijken naar alternatieven. Dat is de reden dat we de traditie van zelf vuurwerk afsteken willen veranderen naar een nieuwe traditie zonder risico op schade, leed en overlast. Om de boodschap kracht bij te zetten schetsten wij de situatie van een gemiddelde jaarwisseling. Daarvoor zijn de gemiddelde cijfers van 2017 tot en met 2019 genomen.’
Vuurwerkverbod
De campagne werd inmiddels niet meer ingezet door Achmea omdat op 19 november duidelijk werd dat er dit jaar in verband met de pandemie een algeheel vuurwerkverbod geldt. Om verdere overbelasting van de zorg te voorkomen. De campagne ‘Nieuwe tradities’ waarin Achmea op zoek gaat naar alternatieve tradities voor oud- en nieuw staat nog wel online.
Via social platformen wordt de uitspraak en de video door de uitspraak weer gedeeld door tegenstanders van vuurwerk. De mensen die pro-vuurwerk zijn delen vooral de berichten met de uitspraak van RCC.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!