Vorig jaar augustus startte de Rabobank met Rabo ClubSupport, een initiatief om 9,4 miljoen euro te investeren in lokale clubs en verenigingen. De actie werd ondersteund door een brede campagne. De Rabobank geeft dit jaar een vervolg aan Rabo ClubSupport, en belooft wederom ondersteuning door middel van kennis, netwerk en financiële middelen. Maar de schaal is fors opgeschroefd. Er doen dit jaar twee keer zoveel bankfilialen mee als vorig jaar. Dat betekent ook min of meer een verdubbeling van het uitgetrokken bedrag, bevestigt woordvoerder Norbert Cappetti. 'Het gaat dit jaar om zo'n 18 miljoen euro.'
Net als vorig jaar is de bijbehorende campagne gemaakt door 180 Kingsday. Met die campagne pakt Rabobank fors uit (zie verderop in het artikel). Cappetti berekent dat het campagnebudget alles bij elkaar zo'n tien procent is van het bedrag dat richting clubs en verenigingen gaat.
De campagne start op maandag 31 augustus.
Dit is de commercial (1 minuut-versie):
Niet meer praten over de wereld redden
Waar de commercial vorig jaar nog eindigde met de missie c.q. pay-off 'Growing a better world together', (hoewel niet uitgesproken, maar wel in beeld gebracht), is dat slotakkoord nu afgevoerd. De destijds uitgezette lijn (Rabobank zou het wereldhongerprobleem oplossen), lag van het begin af aan zwaar onder vuur.
Maar het feit dat 'Growing a better world' niet meer concreet zichtbaar is in de commercial, wil niet zeggen dat het weg is. Marianne Bruijn, merkstrateeg bij de Rabobank zegt dat 'GABWT' nog steeds de missie is. Bruijn: 'De "Why' is onveranderd. De "How" is de coöperatieve blik en wijze waarop wij uitdagingen aanpakken en oplossen. Goed voor het individu en goed voor de wereld om hen heen. Daar gaan we in onze communicatie nu op zitten, die "How", onze coöperatieve mentaliteit.'
De precieze definitie van die Rabo-how? 'Samen werken we aan oplossingen die goed zijn voor jou en goed voor de wereld om je heen.'
Steuntje in de rug
Rabobank: ‘Om het Nederlandse verenigingsleven gedurende de crisis een steuntje in de rug te geven, is de start van de jaarlijks terugkerende ClubSupport-campagne van Rabobank juist nu heel welkom.’ Het ondersteuningsprogramma werkt als volgt, verenigingen kunnen een maatschappelijk bestedingsdoel voor hun vereniging inzenden, zoals opzetten van trainingsprogramma’s voor gehandicapten, verduurzaming van het clubhuis, gezond voedsel in de kantine, het aanbieden van re-integratie cursussen of workshops over ledenwerving en digitalisering. Op deze initatieven kunnen Rabobank-leden vervolgens hun stem uitbrengen. Met de steun van Rabo ClubSupport kunnen clubs dit doel realiseren. Clubs en verenigingen kunnen zich van 31 augustus tot 30 september inschrijven via de website.
Breed uitdragen
De campagne om Rabo Clubsupport onder de aandacht te brengen, behelst een commercial die zowel op televisie als in de bioscoop te zien zal zijn, een online videoserie met TeamNL sporters en Kunstbende-leden, social media, online advertising, print (AD Magazine special) en PR. De Rabo-app is voorzien van nieuwe functionaliteiten om lid te worden en te stemmen op de verenigingsdoelen.
Feelgood
De campagne dit jaar heeft in vergelijking met die van vorig jaar een meer uitgesproken emo-lading, mede door de muziek die de commercial ondersteunt. Dat is de theme song uit de tv-serie Cheers, in een nieuw jasje gestoken door TVOH- winnares Sophia Kruithof. Volgens Bruijn moeten het nummer eigenlijk ook zien als een metafoor van de coöperatieve Rabobank. 'Wij zijn als coöperatie ook een soort vereniging.'
Credits:
Klant: Rabobank Nederland
Bureau: 180 Kingsday
Regisseur: Johan Kramer
Productiemaatschappij: Halal
Online videoserie productie: U-turn
Fotografie: Ivo de Bruyn
Muziek: Massive Music
Artist & label: Sophia Kruithof, 8ball Music
Geluid: Studio Alfred Klaassen
PR-bureau: Glasnost
Mediabureau: PHD Nederland & Reprise