ProVeg maakt in Brussel reclame tegen vleesreclame

Proveg: ‘De EU adviseert minder vlees te eten, maar maakt tegelijkertijd wel reclame voor het eten van vlees.’

Anti-pro-vleesreclame van ProVeg

Op 13 juli vond in Brussel een conferentie plaats waarin de EU-promotieprogramma’s voor vlees en zuivel werden besproken. ProVeg - de NGO die zich inzet voor plantaardige voeding - lanceert een Europese billboardcampagne om reclame te maken tegen deze gesubsidieerde reclames voor ‘ongezonde en onduurzame voedselkeuzes’.

ProVeg zegt, met steun van EU-burgers zelf, de EU op te roepen te stoppen met de promotie van vlees en zuivel en in plaats daarvan de overgang naar naar meer plantaardige voedingspatronen te promoten.

Gerichte aanpak

Tijdens de tweedaagse conferentie werden in het metrostation Brussel Schumann, direct naast het hoofdkantoor van de Europese Commissie, videoreclames getoond die de volgens ProVeg ‘bizarre logica’ van de EU-promotiesubsidies voor vlees en zuivel blootleggen. ‘The EU advises: eat less meat’ verschijnt in beeld, gevolgd door: ‘The EU advertises: eat more meat. This makes no sense!’.

In een toelichting zegt ProVeg: ‘Elk jaar geeft de Europese Unie zo’n 60 miljoen euro aan belastinggeld uit om vlees en zuivel te promoten. Gesubsidieerde campagnes met bizarre slogans als ‘Become a Beefatarian’, bedoeld om de positieve trend om te draaien van Europeanen die minder vlees eten. Het is officieel EU-beleid dat we minder vlees moeten eten, zoals onder meer vastgelegd in de Farm to Fork Strategy en het Beating Cancer Plan. Maar de EU geeft niets uit aan het promoten van dat standpunt.’

ProVeg

Crowdvertising

Met de lancering van de campagne lanceert ProVeg ook een crowdfunding-pagina op www.thismakesnosense.org, waar EU-burgers de reclames kunnen meefinancieren. Veerle Vrindts, directeur van ProVeg Nederland: ‘Door samen met EU-burgers deze campagne te financieren, demonstreren we namelijk precies aan de EU hoe we willen dat ons geld wordt besteed: aan het promoten van duurzame voedselkeuzes, niet aan reclame voor vlees en zuivel. Het werkt dus eigenlijk als een petitie, maar dan nog krachtiger. Wij verwachten dat onze crowdvertising-campagne de steun zal krijgen van tienduizenden EU-burgers – in tegenstelling tot de door de EU gesponsorde advertenties voor vlees en zuivel.’

Geen 60 miljoen

ProVeg zegt dat het met de campagne genoeg geld hoopt op te halen om niet alleen in de metrostations, maar in heel Brussel en andere grote Europese steden zichtbaarheid te krijgen via billboards en andere reclame-uitingen. Vrindts: ‘We zullen misschien geen 60 miljoen euro ophalen, zoals de vleesindustrie nu gratis krijgt, maar we kunnen samen zeker genoeg ophalen om onze stem duidelijk te laten horen.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie