Polarisatie past niet bij Heineken, vindt Marc Oosterhout
In de rubriek 'Wat vind jij nou van?' geeft een vakgenoot zijn mening over het nieuws. Vandaag: Heineken roept op te vaccineren.
Heineken lanceerde de nieuwe campagne The Night is Young. Een aanstekelijke commercial waarin een groep seniore feestgangers zich uitleeft in een nachtclub op ‘You make me feel’ van Jimmy Summerville. De video sluit af met ‘The night belongs to the vaccinated. Time to join them.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidHet lied onder deze commercial is van Sylvester, niet van Jimmy Summerville.
Heineken neemt een standpunt in. Dat is prijzenswaardig en past bij een marktleider. Iedereen blij is een illusie. Goed gedaan Heineken
Dit onderwerp behoeft een veel bredere en belangrijkere discussie dan de merkhistorie en positionering van Heineken. Namelijk de vraag: als je dan een standpunt inneemt als bedrijf, wat is dan je werkelijke drijfveer? Waar kom je dan eigenlijk voor op? Waar sta je voor als merk, als het er op aankomt, op dit punt in de geschiedenis? Welke diepere waarden verbind je je aan als merk?
Wij als marketeers hebben deze discussie intern en als branche te initiëren.
En laten we nu niet doen alsof dit 'purposemarketing' is. Het komt nog het dichtste in de buurt van een ‘propagandamachine’, maar dan van het WEF, vermomd als message van & gepusht via de WEF-partners van de zgn. vrije markt.
Dat is in mijn ogen niet gedurfd. Integendeel. Het is meelullen met het massaal gepushte en zorgvuldig georkestreerde narratief.
Een eigen geluid laten horen wat niet zo mainstream is - daar zit de moed als merk.
Marktleider of niet; los van positionering; mensen aanmoedigen om mee te gaan doen aan het grootste medische experiment in de geschiedenis van de mensheid is werkelijk absurd. De ophef is meer dan terecht en misschien krabt iedereen die dit nu tegenspreekt, over een jaar of 10 nog eens achter zijn oren waar die onbewust aan heeft meegewerkt.
Tegelijkertijd biedt dit kansen voor merken die oprecht hier 't verschil hebben te maken.
Kleine onafhankelijke dwarsdenkende merken. Die ’t lef en de ballen hebben om hun eigen koers te lopen, los van de massa. Zulk soort geluiden komen vaak niet van de groten en de marktleiders. Met hun grootte ontstaan immers weer totaal andere belangen.
Persoonlijk hoop ik op de echte moedige merken die verder uitzoomen en breder gaan kijken. Niet vanuit opportunisme maar vanuit oprechte betrokkenheid met de mensheid en de vrijheid; en in deze tijd hun nek uit gaan steken. Een echt eigen geluid gaan laten horen. En opkomen voor waarden die juist nu zo onder druk staan. In plaats van in deze waanzin mee te lopen omdat iedereen dat doet.
Tot slot laat deze discussie zien dat het speelveld waarin we als marcomprofessionals opereren totaal veranderd is. Mensen nemen niet meer klakkeloos alles aan. Dat hebben wij te zien als merken en werkelijk te doorgronden als we onze social responsibility willen pakken. Merkmooiroeperij zonder het echt te ZIJN en er echt naar te handelen - daar kijken ons publiek meer en meer doorheen.
Dat hebben wij als marcomprofessionals in alle diepte te zien, op te (zelf)reflecteren en naar te handelen.
Wat doet Adformatie wederom rare aannames. 'Dat mensen nooit meer Heineken willen drinken, waar uit af te leiden is dat het vaccinweigeraars/criticasters zijn'. Dat is helemaal niet het geval. Het is gewoon belachelijk dat je als merk iemand zoiets persoonlijks op wil dringen als het kiezen voor een vaccinatie. Iedereen is baas over zijn eigen lichaam en het nemen van een vaccin is wel iets heel directs. Ik ben zelf gevaccineerd omdat ik geloofde dat het vaccin wel zou werken en ik de coronamaatregelen helemaal zat was (zoals iedereen). Maar ik voel me wel opgelicht dat ik straks mogelijk helemaal niet op vakantie kan zonder in qurantaine te moeten. Ondanks dat ik al een maand helemaal gevaccinceerd ben.
Inmiddels is deze commercial door de werkelijkheid al ingehaald en heeft Heineken toch echt helemaal mis geschoten met deze film. Want nu blijkt dat ook gevaccineerden inmiddels niet meer van het nachtleven kunnen genieten. Het is nu immers bekend dat je ook met een vaccin goed ziek kunt worden van corona en de effectiviteit van de vaccins helemaal niet zulke hoge percentages haalt in de praktijk als werd voorgesteld.
Dat domme activistische moeten ze echt uit de organisatie zien te halen hoor. Vroeger was Heineken altijd leuk, nu slaan ze kant noch wal. Terwijl ze toch hele slimme mensen hebben werken daar. Als je echt activistisch wil zijn dan moet je natuurlijk helemaal geen alcohol meer gaan verkopen. De meeste problemen in het dagelijks leven worden namelijk nog steeds veroorzaakt door Heineken drinkers. Hoe mooi ze dat ook proberen om te buigen, we hebben bij de EK finale weer de beelden gezien hoe de bierdrinkers bijna het ek feestje hebben verpest door Wembley te bestormen met veel geweld en de bierdrinkers die zich als dorpsgekken gedroegen in hun blote reet. Dat beeld van 'de Heineken-drinker' de achterbuurt met zo'n flesje in de hand krijg je niet weggepoetst met neppe activistische propaganda zoals dit. Hooguit haal je een wit voetje bij de overheden. Wellicht kunnen de lobbyisten van Heineken hierdoor weer effectiever zijn, maar de consument maak je er niet blij mee...
Eigenlijk maar 1 vraag: waarom neemt Heineken deze stelling in, als onderneming en als merk. Hier moet een kloppend (ethos), logisch (logos) en goedvoelend (pathos) antwoord op te geven zijn. Is dat er?