Premium

Praxis lanceert nieuwe 360-campagne: 'Van grijs naar groen is goed te doen'

Met de campagne wil Praxis zich onderscheiden van bouwmarkten die hun campagnes 'in de achtertuin' laten afspelen.

Kinderen spelen en leren anders in een groene omgeving, stelt Praxis.

De meeste Nederlanders zijn wel bekend met de voordelen van 'vergroening voor biodiversiteit en afwatering', stelt Praxis, maar de bouwmarktketen gaat hier met zijn nieuwe 360-campagne een 'stapje verder in'. 

In de campagne stimuleert Praxis (192 winkels in Nederland) de 'makers' om 'te vergroenen'. Miranda Smit, marketingdirecteur: 'Tegelijkertijd begrijpen we dat het voor veel mensen een beetje voelt als een ver van je bed-show of als een 'moetje'. Dus hoe krijg je ze dan in beweging? We besloten het dit jaar anders aan te pakken.'

Effect op kinderen

In de campagne speelt de ietwat onhandige vader, sinds vorig jaar het vaste gezicht van Praxis, wederom de hoofdrol. De campagnereeks is van de hand van reclamebureau Alfred. Edward van de Ridder, head of strategy: 'Het effect van vergroening gaat verder dan alleen ecologische voordelen, er is namelijk een direct en aantoonbaar effect op kinderen. Kinderen spelen en leren echt anders in een groene omgeving, zo wijst onderzoek uit. Zo is er minder competitie onderling en gaan ze meer samen op onderzoek uit.'

Met de campagne hoopt Praxis zich op te werpen als voorvechter van het vergroenen van buitenruimtes en speelomgevingen. Aan de hand van het campagnethema 'Van grijs naar groen is goed te doen' transformeert de Praxis-vader niet zijn eigen achtertuin, maar gaat-ie aan de slag om van het grijze schoolplein van zijn kinderen een groene speelplek te maken. 

Concurrentieveld

Praxis gaat zodoende de strijd aan met 'andere bouwmarkten', die hun campagnes vaak wél in de achtertuin laten afspelen, aldus Bas en Koen Janssen, die de creatieve directie bij Alfred op Praxis vormen. 'Zodra de voorjaarszon zich laat zien, communiceren alle bouwmarkten over hetzelfde onderwerp: de tuin, waar we weer van 'het buitenleven' gaan genieten. Om zich in dat concurrentieveld te onderscheiden, gaat Praxis een stapje verder', aldus het duo.

Toevalligerwijs (of niet) bracht concurrent Hornbach vorige week een nieuwe campagne genaamd 'Ieder voorjaar een nieuw begin' uit. De campagne staat in het teken van -inderdaad- de tuin. Of zoals bureau Heimat zegt: 'Het is het magische lentegevoel waar de campagne om draait.'

De campagne van Praxis wordt breed uitgerold: via televisie, social media, display advertising, bannering, print en radio. 

Credits:
Verantwoordelijk bij Praxis: Miranda Smit, Floor Barger, Emily van Waardenburg, Isabella Vogelzang
Concept: Alfred & Freddy
Regisseur: Albert Jan van Rees
Edit: MRTN  
Camera: Tim Kerbosch
Art: Florian Legters

Muziek: Djurre de Haan
Postproductie: De Grot  
Mediastrategie: UM 

Online campaign: Freddy
Social campaign: Freddy, Monkeys & Bananas
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie