Dit is het 'socialere gezicht' van Het Zwitserleven Gevoel


Vorig jaar werd bekend dat pensioenverzekeraar Zwitserleven na 35 (!) jaar afscheid nam van het Rotterdamse reclamebureau Ara om met Selmore verder te gaan. Een pitch ging hieraan vooraf. De eerste campagne van het Amsterdamse bureau ziet vandaag het levenslicht.
De verwachtingen waren enigszins hoog: Zwitserleven gaf namelijk te kennen dat 'het onbezorgde Zwitserleven Gevoel van toen' niet meer aansluit bij de huidige tijdsgeest. Dat 'gevoel' is bedacht door Theo Postma en werd geïntroduceerd in 1985. Bekende Nederlanders als Kees Brusse, Huub Stapel, Ellen ten Damme en Chris Zegers vormden jarenlang het gezicht van de langlopende campagne, die zowel binnen als buiten het reclamevak op veel waardering kon rekenen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSSociaal, menselijk, inclusief
Het Zwitserleven Gevoel is gebleven, maar krijgt een andere invulling, zegt Jakko Achterberg van het nieuwe bureau Selmore nu. Inderdaad passend in de huidige tijd: socialer, menselijker, inclusiever en dichterbij, zegt Achterberg. 'En daar past een meeslepende, emotionele campagne bij met het thema 'Een gevoel dat we delen'.'
De campagne draait nog altijd om het onbezorgde gevoel dat je je pensioen goed geregeld hebt, legt Paul Pilon, brand & creative lead bij Zwitserleven uit. 'Maar als je praat met mensen en hoort hoe ze hun pensioentijd willen besteden, dan past het beeld van de gepensioneerde man, eenzaam op een wit strand, ver weg van hier, niet meer in de huidige tijd. Niemand wil alleen oud worden. Mensen blijven graag actief en delen hun pensioentijd het liefst met familie, vrienden of mensen uit de buurt. Vandaar deze nieuwe koers.'
Achterberg vult aan: 'Zo kwamen we op het idee dat je niet per sé met pensioen hoeft om van het Zwitserleven Gevoel te genieten. Dat is het mooie: anderen voelen het ook. De mensen om je heen, familie, de vereniging, de buurvrouw. Dat gevoel werkt aanstekelijk en willen we delen.'
Meer doelgroepen
Met de campagne neemt Zwitserleven afscheid van de trits aan BN'ers in verre oorden en maken we kennis met 'situaties dichterbij huis'. Zoals een meisje dat gillend door een waterglijbaan zoeft en samen met haar oma geniet van... Het Zwitserleven Gevoel. Annemieke Visser, chief commercial officer Zwitserleven, spreekt van een nieuw hoofdstuk in het verhaal van de verzekeraar. 'We willen graag meer doelgroepen aanspreken en hen helpen hun pensioenambities te realiseren. Het delen van het gevoel is precies wat past bij onze eigen ambities.'
De campagne wordt uitgerold op televisie (drie verschillende spots), radio en via online kanalen.
Credits:
Verantwoordelijk bij Zwitserleven: Paul Pilon, Geneviève Ho Sam Sooi, Arne Galama, Tim Noomen, Joyce van Otterdijk
Bureau: Selmore Creative Agency
Productiemaatschappij: Bonkers United
Regie: Bram Schouw
Muziek: Cris and Jef Music
Sound: Public Audio Amsterdam
Fotografie: Bibian Bingen
Mediabureau: Dentsu
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidIn het verleden hebben we enkele Zwitserleven TVC's mogen testen met onze MRI.
Als ik terugdenk aan de goede en slechte versies, dan horen deze bij de eerste groep. Dit gaat wel werken. Je ziet wat je krijgt. En dat is niet meer palmbomen op verre oorden, maar idd dicht bij huis, dicht bij het hart. Erg van deze tijd. Muziek? Ik hoop dat het getest is op onbewuste verwerking. Ja het is mooi, maar ook verdrietig, dat zie je terug in het brein. Voor de rest, top.
Ja, heb ik weer. Tegen de tijd dat mijn Zwitserleven pensioen aanbreekt, veranderen de palmbomen in hagelende stortbuien op Ameland. Moet er een beetje van huilen. Maar voor de rest gaat het wel goedj.
Een 10 voor de tijdgeest, een onvoldoende voor de boodschap. Voor het wandelen met Tobi, naar het zwembad gaan met Soraya en het coachen van een voetbalteam heb je echt geen aanvullend pensioen nodig. Beste Zwitserleven, waarom zou ik nou voor jullie pensioen moeten kiezen? De campagne biedt m.i. heel veel gevoel en te weinig propositie.