Het is een goed bewaarde traditie in Nederland: de kerstboom komt pas in huis nadat de Sint het land heeft verlaten. Oftewel, na 5 december. Toch zijn er volgens Praxis veel Nederlanders steeds vroeger in de kerststemming en halen ze soms al in november een kerstboom in huis. Dit ziet de bouwmarktketen onder meer in online zoekopdrachten en stijgende verkoopcijfers vóór 5 december.
Alfred, het reclamebureau van Praxis, vroeg zich daarom af: hoe kunnen we met voldoende respect voor de Sinterklaastraditie al vóór Pakjesavond de kerstboom (letterlijk) in de etalage zetten? Het is het Amsterdamse bureau met de nieuwe campagne naar eigen zeggen gelukt, zonder de magie van het Sinterklaasfeest te doorbreken.
Nieuwe uitdaging
De campagne komt niet zonder reden: Praxis is een van de grootste kerstboomverkopers van Nederland, zegt marketingdirecteur Miranda Smit. 'De trend brengt een nieuwe uitdaging met zich mee, vooral voor gezinnen die zowel Pakjesavond als Kerst vieren. We hebben daarom bedacht om al vóór 5 december over kerstbomen te communiceren en in het hoofd van de klant te komen, wanneer zij overwegen een kerstboom te kopen.'
Edward van de Ridder, head of strategy bij Alfred, spreekt van 'een heel logische wens vanuit marketingperspectief'. 'Met de genoemde vraag worstelt niet alleen Praxis, maar ook veel ouders. We kwamen erachter dat we de ouders best een beetje kunnen helpen, door de kerstboom op een natuurlijke manier aan deze bijzondere tijd te koppelen.'
De campagne wordt op televisie en in online video uitgerold. Binnenkort volgt een 'social activatie', waarbij ouders en kinderen zelf een kerstboom aan de Sint kunnen vragen. In de tv-commercial (hieronder) zien we het zoontje uit de Praxis-familie die dit jaar geheel onverwachts een 'kerstboom' op zijn verlanglijstje voor Pakjesavond zet.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!