Premium

Porsche gaat terug naar de garage, Cordaid pakt falende systemen aan en AvroTros 'maakt cultuur'

Het meest opvallende campagnenieuws van deze week.

AvroTros brengt verschillende cultuurvormen voor het voetlicht

AvroTros kiest Indie en lanceert cultuurcampagne

AvroTros heeft gekozen voor Indie Amsterdam als zijn vaste creatieve partner. Een pitch met twee andere grote bureaus ging hieraan vooraf, de omroep laat onbenoemd welke dit zijn. AvroTros werkte hiervoor samen met bureau Here, het lijkt erop dat deze samenwerking nu is stopgezet.

Het eerste resultaat van de samenwerking met het nieuwe bureau is een feit, namelijk een campagne waarin het honderdjarig bestaan van de omroep voor het voetlicht wordt gebracht.

In de campagne 'Cultuur, onze cultuur' kijken we naar verschillende typische Nederlandse cultuurvormen, zoals het Songfestival, schilderkunst, concertpodium en het café. De boodschap van AvroTros: wij maken onze cultuur, en onze cultuur maakt ons.

Lode Schaeffer, oprichter Indie, is opgetogen over de samenwerking. 'We voelen ons als een kind in een snoepwinkel.' De campagne bestaat uit drie tv-commercials; hier, hier en hieronder te bekijken. Robin de Puy is verantwoordelijk regisseur en fotograaf. Er volgt later een radiocommercial waarin onder meer Rik van de Westelaken te horen is.

Credits:
AvroTros:
Leonie van der Mark,
Susanne van der Klugt,
Eric Dekker,
Jeroen Boerman
Advertising Agency:
Indie Amsterdam
Bert Kerkhof
Ivar van den Hove
Production Company
Indie Amsterdam:
Director:
Robin de Puy
D.O.P.:
Maarten van Rossem
Of­ine editor:
Annelien van Wijnbergen (Kapsalon)
Post-production:
Maarten van Rossem (Short Seconds) & Marco Kruk (studio Nori)
Grading:
Maarten van Rossem
Sound:
REC sound

 

Karwei presenteert 'vrolijk duo' in merkcampagne

Karwei voert twee nieuwe personages op in zijn nieuwe merkcampagne, te weten moeder Wieke en zoon Cas. Het vrolijke duo moet laten zien dat Karwei dé bouwmarkt is voor klussen en inrichten, aldus de keten zelf. De campagne, met als pay-off 'maak het mooier', is ontwikkeld door TBWA\Neboko. In het verleden werkte Karwei samen met New Growth Strategies, de adviestak van TBWA\Neboko, het lijkt er op dat de keten nu direct met TBWA blijft samenwerken.

Rik Ledder van TBWA\Neboko over het nieuwe duo: 'Wieke is een echte mooimaker en Cas pakt hier graag de credits voor. Die dynamiek zorgt voor veel humor en speelsheid.' Het betreft de eerste commercial met het duo, dat 'hierna nog jaren mee kan', aldus Ledder.

De campagne wordt naast televisie uitgerold op radio, online en outdoor.

Credits:
Klant: Karwei
Bureau: TBWA\Neboko  
Productiemaatschappij: HolyFools  
Regie: Jamille van Wijngaarden  
Offline edit: Bellamy Edit Studio
Grading & online: Captcha
Muziek & sound design: Public Audio

 

Cordaid wil 'wereldwijd falende systemen' aanpakken

Fix the systems, dat is de boodschap van de nieuwe campagne van Cordaid. 'De mondiale klimaatcrisis, de toeslagenaffaire, maar ook de wereldwijd groeiende ongelijkheid zowel in Nederland als daarbuiten, zijn voorbeelden van falende systemen. Dat moet gefixt worden', aldus de organisatie voor ontwikkelingssamenwerking.

Met de tv-commercial, sinds vandaag te zien bij de Ster en online, verwijst Cordaid naar het toenemende gevoel van frustratie en onmacht, ‘terwijl het besef groeit dat we niet meer kunnen en willen wegkijken van wat er misgaat in de wereld'. De campagne is ontwikkeld door reclamebureau Fitzroy, dat al langer met Cordaid samenwerkt

Refugee Talent Hub vraagt aandacht voor 80.000 werkzoekende statushouders

Refugee Talent Hub, dat vluchtelingen en werkgevers samenbrengt, vraagt in een nieuwe campagne aandacht voor zo’n 80.000 statushouders in Nederland die mogen en willen werken, maar toch geen baan kunnen vinden, bijvoorbeeld door het ontbreken van een relevant professioneel netwerk. De campagne genaamd Refugee LinkUp is ontwikkeld door creatief bureau 180 Amsterdam.

Wilma Roozenboom, directeur Refugee Talent Hub: 'We willen met de campagne laten zien dat we allemaal, met ons informele en professionele netwerk, anderen kunnen helpen. En dat dat echt niet moeilijk hoeft te zijn.'

Bekende professionals die de campagne steunen zijn Anke den Ouden (general manager Microsoft Nederland), Nadine Beister (hr-directeur Achmea), Pauline Bieringa (Triodos Bank) en Joost Looij (directeur ict Enexis). Zij stellen hun netwerk ter beschikking door hun LinkedIn-profiel te delen met een statushouder. De campagne wordt uitgerold op Linkedin en in digital out of home.

Porsche gaat terug naar de garage

Het is een bekend gegeven: veel bedrijven zijn begonnen op een zolderkamer of in een garage. Zo is ook de eerste Porsche ooit ontwikkeld in een garage, door oprichter Ferry Porsche. De nieuwste campagne van het automerk staat in het teken van 'een ode' aan deze mentaliteit.

De online campagne genaamd 'garage mentality' is ontwikkeld door Dentsu Creative en bestaat uit een 'awareness-laag' waarin de ondernemersmentaliteit in kwestie wordt geïntroduceerd. Ook wordt de doelgroep geactiveerd met een ‘AI-business coach' waarmee door artificial intelligence antwoord gegeven wordt op ondernemersvragen.

Credits:
Concept & Strategie: Dentsu Creative
PR: Glasnost
Productie: RSA Films
Media: EssenceMediacom
Website en Ai: Dentsu Creative

 

Zeeman beantwoordt lastige vragen

Sommige mensen lopen rond met vragen over de lage prijzen van Zeeman, aldus de retailer zelf. Zoals 'is dit door kinderen gemaakt?', 'krijgt de maker van dit product wel fatsoenlijk betaald?' en 'hoeveel water kost het maken van dit t-shirt?'.

In zijn nieuwe campagne roept Zeeman klanten op dergelijke vragen gewoon aan de winkelketen zelf te stellen. De vragen zijn met de hand geschreven op kleding uit de nieuwe collectie 'basics' van Zeeman, die in de campagne te zien zijn. Op een speciale vraag- en antwoordpagina op de website van Zeeman kunnen de vragen worden gesteld en kan men zien welke vragen eerder zijn gesteld. De campagne is ontwikkeld door Persuade, het vaste bureau van Zeeman.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie