Wakker Dier blijft zijn pijlen richten op marktleider Albert Heijn. Naast de campagne Skip de AH-kip op radio en tv rijdt het nu ook pesterig achter de blauwe bezorgwagens van Albert Heijn aan een eigen wagen. Daarop is op een groot billboard te lezen: ‘Wij achtervolgen Albert Heijn net zo lang, tot ze de AH kip niet meer bezorgen.’
Wakker Dier neemt Albert Heijn al langer op de korrel vanwege het kippenvlees. De dierenwelzijnsorganisatie vindt dat de multinational uit Zaandam minimaal één ster moet hebben van het Beter Leven-keurmerk van Dierenbescherming. Het riep Albert Heijn uit tot Liegebeest 2019, omdat het verpakte kip de woorden ‘meer ruimte’ zet, terwijl de kippen juist de minste ruimte hebben van allemaal, volgens Wakker Dier.
Er is gemiddeld een vierkante meter beschikbaar voor 16 AH-kippen, rekent het voor. Bij Jumbo-kippen is dat 13 à 14 en bij biologisch 10 per vierkante meter.
Ook maakt Wakker Dier met de achtervolgingsactie bezwaar tegen het stunten met de AH-kip. Het gemiddeld aantal kipacties bij de twaalf grootste supermarkten lag in het eerste half jaar van 2019 op 86. Albert Heijn presteerde het om in deze periode 232 keer kip zonder keurmerk in de aanbieding te doen.
Lees ook onze analyse: Jaar na jaar op je donder van Wakker Dier, wat doet dat met het merk Albert Heijn?
Evengoed: hulde voor de anti-AH actie van Wakker Dier!