Overheid roept ouders op om het over NIX te hebben

De campagne moedigt ouders aan om met hun kinderen over roken en drinken in gesprek te gaan.

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) start met de campagne ‘Iedereen heeft het over NIX’. De afgelopen jaren is het alcoholgebruik onder tieners teruggelopen, maar er is nog veel steeds veel winst te behalen. De campagne, ontwikkeld door Roorda, moet de consumptie verder terugdringen. 

Op 1 januari is het precies vijf jaar geleden dat de leeftijdsgrens voor roken en drinken werd verhoogd naar 18 jaar. In deze periode is er veel veranderd, blijkt uit een recente peiling in opdracht van het ministerie van VWS. Zo praten ouders en tieners sinds de introductie van de NIX18-campagne vaker over roken en drinken. Ook vindt zo’n driekwart van de ouders en tieners het ‘normaal’ dat je dit hier aan mag beginnen vanaf 18 jaar. 

Ingeburgerd

‘Het is goed om te zien dat NIX zo is ingeburgerd’, zegt staatsecretaris Paul Blokhuis van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. 'Helaas zijn er nog steeds minderjarigen die roken of drinken. Een sociale norm veranderen kost ook tijd. Met de campagne “Iedereen heeft het over NIX” streven wij ernaar om het percentage drinkende of rokende jongeren verder terug te dringen. Een van belangrijkste succesfactoren hiervoor is dat ouders en hun kind(eren) blijven praten over roken en drinken.’

De nieuwe NIX18-campagne geeft ouders een steuntje in de rug. De campagne laat zien dat praten over niet roken en drinken onder de 18 heel vanzelfsprekend is. Joeri Jansen, creatief directeur Roorda: ‘In de films zien we ouders op een creatieve manier hun kinderen herinneren aan de afspraak van NIX. En in de radiocampagne horen we hoe ouders, tijdens pittige discussies, hun mondige pubers gevat van repliek kunnen dienen.' Op deze manier hoopt de overheid genotsmiddelengebruik onder jongeren verder terug te dringen. 

Credits

Bureau: Roorda Reclamebureau
Creatie: Edward van der Veen, Roy Frencken, Thomas Reinhold en Joeri Jansen
Account: Judit de Graaff
Strategie: Christine Swankhuisen en Ansâr Ahmadali (Tabula rasa)
Regie: Mattias Schut (Holy Fools)
Camera: Floris van der lee
Edit: Martin Heijgelaar
Post productie: Laurens Orij (Crabsalad)
Geluid: SoundCircus
Productie bureau: Marcel Ossendrijver
Verantwoordelijk bij Rijksoverheid / Ministerie van VWS:  
Toiny van der Palen, Sabah Fakhir en Tim Kloppenburg

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie