De overheid heeft dit jaar de handen ineengeslagen met rapper Donnie om jongeren te behoeden voor onveilig vuurwerkgebruik. Voor de campagne, opgetuigd in samenwerking met bureau Roorda, heeft Donnie het nummer ‘Knalplanga’ gemaakt. Eerder deze maand kwam het nummer op Spotify, en nu komt ook de videoclip naar buiten. De track moet de vuurwerkbril upgraden tot een ‘hip accessoire’.
Om te begrijpen hoe deze samenwerking is ontstaan, duiken we eerst in Donnies succesverhaal. Afgelopen zomer ging de rapper viraal met een filmpje op Instagram, waarin hij een smalle zonnebril draagt, in straattaal ook wel ‘planga’ genoemd. De video's, met kreten van Donnie als 'dit is wel een heel snelle planga, ouwe’, liepen als een tierelier: honderden, zelfs duizenden reacties volgden.
De internethype zette door en bekende Nederlanders zoals Ruben van der Meer, schaatser Kjeld Nuis en Max Verstappen schaften het vlotte montuurtje aan. Donnie wist dat hij beet had en kwam vervolgens met de hit 'Snelle Planga', die ondertussen meer dan 1,2 miljoen keer is beluisterd op Spotify. De hiphopper groeit en scoort. Hij is uitgegroeid tot een gevestigde artiest en het aantal Instagramvolgers stijgt met de dag.
Bewust knallen
Nu is Donnie een maatschappelijke weg ingeslagen: hij heeft in samenwerking met Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een campagne over veilig vuurwerk afsteken opgezet. De rapper heeft een nieuw nummer ingezongen genaamd ‘Knalplanga’. De track, gebaseerd op de Snelle Planga, moet de vuurwerkbril omtoveren tot een hebbedingetje. Joeri Jansen, creatief directeur Roorda, over de samenwerking: ‘Met traditionele media bereik en beweeg je jongeren niet om een vuurwerkbril te dragen tijdens het afsteken. Met unieke en relevante content doe je dat wel.’ De onderstaande videoclip is het resultaat.
Lange lont
Donnie waarschuwt luisteraars voor de gevaren van vuurwerk en introduceert veiligheidsmaatregelingen. ‘Ik heb een pijl met een lange lont, knalplanga op, ik raak niet gewond. Draag ik hem niet? Dan is de schade niet te overzien.’ Op de achtergrond klinkt het geluid van rotjes en vuurpijlen. En in de clip figureren onder andere Ruben van der Meer, Frank Evenblij, Leipe Dennis en regisseur Martin Koolhoven.
Credits
Bureau: Roorda Reclamebureau
Creatie: Willem Droog, Stefan Apswoude, Joeri Jansen, Tom van der Veldt en Dyon Ruiter
Account: Ellis Vis, Hans Bauman
Strategie: Floor Busch
Regie: Michael Middelkoop (CZAR)
Muziek: Bas Bron en Donnie
Camera: Thomas van Krugten
Edit: Maarten Ernest
Post productie: Storm postproductie
Fotografie: Darren Smith
Productie bureau: Marcel Ossendrijver
Styling: Lissa Brandon
Hair & Make-up: Kira Kroegman
Art department: Klaas Wijnberg
Verantwoordelijk bij Rijksoverheid / Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: Richard Visser en Sabah Fakhir.