In de nieuwe campagne van Slachtofferhulp Nederland, ontwikkeld door XXS Amsterdam, praten slachtoffers van online fraude de oplichting van zich af. Het is een gegeven dat de mensen sinds de uitbraak van het coronavirus nog meer online zijn dan voor de crisis. De organisatie maakt bekend dat fraudeurs hier op dit moment op grote schaal misbruik van maken van met slinkse Tikkies, gelogen WhatsApp berichten en misleidende nepmails. Zo is het aantal aangiften van online fraude verdrievoudigd.
Geraffineerd te werk
Slachtofferhulp Nederland vindt het onterecht dat schaamte en een hoge mate van victim blaming ervoor zorgen dat slachtoffers het vaak moeilijk vinden om over hun oplichting te praten. De belangenbehartiger wil met de campagne duidelijk maken dat fraudeurs tegenwoordig erg geraffineerd te werk gaan en dat je je nergens voor hoeft te schamen. De campagne toont aan dat het essentieel belang is om over de fraude te praten om dit zo beter te verwerken. Dat het een onderwerp is dat speelt wordt ook duidelijk aan het feit dat het programma Opgelicht?! er aandacht aan besteedde.
De campagne
XXS Amsterdam ontwikkelde de social campagne: ‘Praten over oplichting zorgt voor opluchting.’ Verschillende slachtoffers van online fraude vertellen hun persoonlijke verhaal en delen dit in stories op Instagram en Facebook. De ‘ervaren’ slachtoffers willen aan potentiële slachtoffers duidelijk maken hoe geraffineerd fraudeurs tegenwoordig te werk gaan en dat er geen reden is to schaamte.
Luchtige tone of voice
Volgens XXS wordt het beladen onderwerp bespreekbaar gemaakt met een luchtige tone of voice en speelse illustratieve vorm. De campagne is te zien op de social kanalen van Slachtofferhulp Nederland, zodat slachtoffers die ook in een appje, email of Tikkie zijn getuind, gelijk hun verhaal kwijt kunnen aan de medewerkers in de chat of in de online lotgenotengroep.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!