ProRail lanceert een campagne 'Victim Fashion, created by accident'. Deze bestaat uit een kledinglijn met (nagemaakte) kapotte shirts en broeken die jongeren droegen toen zij een treinongeluk kregen. De ‘schokcampagne’, opgezet in samenwerking met Ogilvy, valt niet bij iedereen goed.
Gescheurd
Op de website van Victim Fashion zijn gescheurde kledingstukken te zien. Vermeld staat wie de drager was en hoe hij of zij om het leven is gekomen, of zwaargewond is geraakt. De campagne is volgens ProRail hard nodig omdat het totaal aantal dodelijke ongevallen rond het spoor stijgt sinds 2016.
Influencer Lizzy van der Ligt, presentatrice Gwen van Poorten en YouTuber Govert Sweep zijn ambassadeurs.
Nijntje
Het spoorwegenbedrijf is op dit idee gekomen omdat veel jongeren bezig zijn met hun kleding. Daarom wil het bedrijf via deze invalshoek impact maken, laat woordvoerder Andy Wiemer weten. ‘We willen de aandacht trekken van jongeren via sociale media, dat doe je niet met afbeeldingen van Nijntje.'
Hij hoopt dat dit de doelgroep aan het denken zet, wat de eerste stap is om gedragsverandering te bewerkstelligen.
Rauw op hun dak
De beelden herinneren machinisten en conducteurs aan hun traumatische ervaringen met spoorongelukken. Het valt hen rauw op hun dak, laat Marjan Rintel, directeur operatie NS, weten. Zij ziet het belang van de campagne in, maar begrijpt de vormkeuze niet.
‘Wauw, gewoon wauw', laat machinist Edwin bijvoorbeeld op Twitter weten. ‘Ik heb een half jaar bij een psycholoog gelopen na mijn laatste aanrijding en dacht er overheen te zijn. Verkeerd gedacht. Mijn hartelijke dank.’
Arriva steunt de campagne
Maar naast kritiek is er ook bijval, zoals van Arriva, zegt woordvoerder Wiemer. Ook Maatschappij Voor Beter OV steunt het werk. Wiemer denkt dat er verdeelde reacties zijn omdat Nederlanders niet gewend zijn aan dit soort campagnes. ‘In het buitenland zie je dit een stuk vaker.’
De campagne wordt vooralsnog niet aangepast. Wel zijn ProRail en NS met elkaar in gesprek.
Wel dus:
Dumb Ways to Die - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=IJNR2EpS0jw