Vandaag nomineert Wakker Dier vier bekende merken als Stalmerk Stiekemerd van 2023. Campina Grasboter, ERU Goudkuipje, Kaptein Echte Boter en Vergeer Gouda Jong Belegen bevatten melk van koeien die nooit buiten komen.
Hun melk draagt geen keurmerk en komt terecht in goedkope gemengde melkstromen, die hierdoor voor gemiddeld een kwart bestaan uit stalmelk. Alle genomineerde A-merken verwerken deze stromen in hun producten. Anne Hilhorst van Wakker Dier: 'Ik verwacht meer van deze bekende merken. Heel teleurstellend.' De grootste Stalmelk Stiekemerd wordt bekend gemaakt op 22 augustus.
Stalboter
Campina Grasboter is volgens de verpakking, 'bereid met melk van koeien die van lente- en zomergras eten'. En op de verpakking van Kapteins ‘Echte Boter’ staan grazende koeien. Hilhorst: “Geen wonder dat je dan als consument denkt dat het wel goed zit. Het laatste wat je verwacht is stalmelk.'
Premium imago
Eru Goudkuipje kost twee keer zo veel als huismerk-smeerkaas. Vergeer maakt ‘gewone kaas weer bijzonder’. Hilhorst: 'Klinkt als kwaliteit, maar ondertussen gebruiken zij ook melk van koeien die hun hele leven binnen staan. Vaak op een harde vloer en in hun eigen poep.'
De verkiezing
Sinds 2022 voert Wakker Dier campagne voor de melkkoe. De organisatie wil onder andere dat alle koeien de wei in mogen. Met deze verkiezing wil Wakker Dier de consument voorlichten én A-merken motiveren om hun gedrag te verbeteren. Hilhorst: 'Stalmelk moet niet meer kunnen in Nederland. We hopen dat deze A-merken hun melkkoeien zo snel mogelijk een beter leven gunnen.'
Lees ook
- PR Campagne 'Boeren houden van koeien' wint Liegebeest 2022
- Campagnes Koekeloeren naar koeien met Wakker Dier, de dikke buiken van Women Inc. en ander opvallend campagnenieuws
- Gedragsverandering Wakker Dier zag vorig jaar meer vleesreclames bij supermarkten
- Gedragsverandering Supers stunten 6 procent minder met vlees, forse daling bij AH, Dirk en Lidl
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!