De campagne Boeren houden van koeien heeft de Liegebeest van 2022 'gewonnen'. De campagne kreeg 63 procent van de 21 duizend stemmen in de verkiezing van Wakker Dier. De campagne zou een veel te rooskleurig beeld van het leven van een melkkoe schetsten.
Ook de tweede plaats gaat naar de veehouderijsector, naar de campagne Ontdek de geit. Deze ontving 20 procent van de stemmen. In de campagne wordt gesteld dat geiten in Nederland ‘optimaal welzijn’ genieten. Volgens Wakker Dier overlijden in de praktijk veel babygeitjes binnen twee weken, onder andere door slechte zorg. Hun moeders komen nooit buiten en hebben geen plek om te klimmen; een basisbehoefte voor geiten.
Effectief
De Liegebeestverkiezing is ook dit jaar effectief gebleken: drie van de vijf kandidaten beloofden al snel na hun nominatie beterschap. Snackproducent Van Dobben stopt met plofkip. Supermarkt Plus jokt niet meer over ‘vrij rondlopende’ kalfjes, aldus Wakker Dier, en Jumbo verwijdert een claim over ‘natuurlijk gedrag’ van tilapia van zijn website.
Het is de veertiende keer de Liegebeestverkiezing is gehouden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!