Overslaan en naar de inhoud gaan

Supers stunten 6 procent minder met vlees, forse daling bij AH, Dirk en Lidl

Aantal aanbiedingen neemt voor eerst sinds 2015 af, concludeert Wakker Dier na jaarlijks onderzoek. Alleen Plus stijgt.
Vlees in de supermarkt
Vlees in de supermarkt
© Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Jeffrey Groeneweg
Vlees in de supermarkt
Vlees in de supermarkt
© Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Jeffrey Groeneweg

Supermarkten laten voor het eerst een daling zien van het aantal aanbiedingen van vlees. In 2022 daalde deze met 6 procent, blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier.

related partner content for mobile comes here

De daling is over de breedte te zien, bij een aantal supermarkten was die veel sterker. Albert Heijn, Lidl en Dirk schrapten elk ongeveer 20 procent van hun vleesaanbiedingen.

Alleen Plus noteerde een forse stijging. Anne Hilhorst van Wakker Dier heeft weinig begrip voor de supermarkt die zich profileert als groen en duurzaam: Het schaamteloos opstuwen van de vleesconsumptie past niet bij een supermarkt met een verantwoord imago.

Wakker Dier houdt de vleesaanbiedingen sinds 2015 bij. Het is voor het eerste keer sindsdien dat het aantal bij twaalf supermarktketens daalde (zie onderaan).

Spar zet in op kiloknallers

Spar schrapte maar liefst 32 procent van zijn vleesaanbiedingen. Wakker Dier tekent hierbij wel aan dat het aantal vleesaanbiedingen mét dierenwelzijnskeurmerk daalde, maar het aantal kiloknallers juist toenam.

Hilhorst: ‘Spar zet de spotlight op het grootste dierenleed.’ Ook bij Plus en Vomar steeg het aantal kiloknallers.

Plus werkt tegen

Opvallend is dat Plus het aantal vleesaanbiedingen fors liet stijgen, met zo’n 21 procent. Hilhorst: ‘Steeds meer mensen willen bewust minder vlees eten. Door te blijven stunten met goedkoop vlees, werkt Plus deze verandering actief tegen.’

De supermarktketens Aldi en Vomar stunten allebei ook meer met vlees, maar de toename is er een stuk kleiner dan bij Plus. Bij beide concerns stegen de aanbiedingen met zo’n 4 procent.

Foldermonitor

Wakker Dier onderzocht de aanbiedingen van Albert Heijn, Aldi, Coop, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Picnic, Plus, Spar en Vomar. Picnic loopt mee sinds de sluiting van supermarktketen Deen medio 2021. Hierdoor is het niet mogelijk om voor Picnic een vergelijking te maken tussen 2021 en 2022.

ontwikkeling vleesaanbiedingen
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in