Supermarkten laten voor het eerst een daling zien van het aantal aanbiedingen van vlees. In 2022 daalde deze met 6 procent, blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier.
De daling is over de breedte te zien, bij een aantal supermarkten was die veel sterker. Albert Heijn, Lidl en Dirk schrapten elk ongeveer 20 procent van hun vleesaanbiedingen.
Alleen Plus noteerde een forse stijging. Anne Hilhorst van Wakker Dier heeft weinig begrip voor de supermarkt die zich profileert als groen en duurzaam: ‘Het schaamteloos opstuwen van de vleesconsumptie past niet bij een supermarkt met een verantwoord imago.’
Wakker Dier houdt de vleesaanbiedingen sinds 2015 bij. Het is voor het eerste keer sindsdien dat het aantal bij twaalf supermarktketens daalde (zie onderaan).
Spar zet in op kiloknallers
Spar schrapte maar liefst 32 procent van zijn vleesaanbiedingen. Wakker Dier tekent hierbij wel aan dat het aantal vleesaanbiedingen mét dierenwelzijnskeurmerk daalde, maar het aantal kiloknallers juist toenam.
Hilhorst: ‘Spar zet de spotlight op het grootste dierenleed.’ Ook bij Plus en Vomar steeg het aantal kiloknallers.
Plus werkt tegen
Opvallend is dat Plus het aantal vleesaanbiedingen fors liet stijgen, met zo’n 21 procent. Hilhorst: ‘Steeds meer mensen willen bewust minder vlees eten. Door te blijven stunten met goedkoop vlees, werkt Plus deze verandering actief tegen.’
De supermarktketens Aldi en Vomar stunten allebei ook meer met vlees, maar de toename is er een stuk kleiner dan bij Plus. Bij beide concerns stegen de aanbiedingen met zo’n 4 procent.
Foldermonitor
Wakker Dier onderzocht de aanbiedingen van Albert Heijn, Aldi, Coop, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Picnic, Plus, Spar en Vomar. Picnic loopt mee sinds de sluiting van supermarktketen Deen medio 2021. Hierdoor is het niet mogelijk om voor Picnic een vergelijking te maken tussen 2021 en 2022.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!