Het sentiment rondom commercials is de afgelopen jaren gedaald. De helft van Nederland (48%) vindt reclames over het algemeen minder leuk dan 5 jaar geleden, twee op de vijf Nederlanders (39%) vinden reclames even leuk en slechts één op de tien Nederlanders (13%) geeft aan de reclames tegenwoordig leuker te vinden dan vijf jaar geleden.
Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect in januari 2022 onder een representatieve steekproef van 1.024 Nederlandse respondenten.
Schreeuwerig
Oorzaken voor de dalende “fun”-factor zijn slecht acteerwerk, schreeuwerige reclames, BN’ers in iedere reclame en dat de reclames steeds irritanter en doordringender worden. Sinds de Nederlandse online gokmarkt open is, is ook hiervoor veel reclametijd ingekocht. Nederland vindt de vele gokreclames ook een oorzaak van de dalende “fun”-factor.
Humor doet het goed
Commercials die wel aanspreken hebben meestal de nodige humor in zich. Bijna drie kwart van de Nederlanders (73%) vindt een reclame aansprekend wanneer deze grappig is. Uit wetenschappelijke resultaten blijkt ook dat humor in een reclame aandacht trekt, maar dat het vaak te veel aandacht trekt waardoor men het merk van de reclame nauwelijks kan onthouden.
Ook herkenbare situaties (41%) en unieke reclames (36%) zijn aspecten die commercials aansprekend maken volgens Nederland.
Leukste commercial van vroeger?
Welke leuke commercials van ‘vroeger’ is Nederlanders bijgebleven? De meest iconische reclame blijkt de reclame van Calvé met Petje Pitamientje, deze is door 20% benoemd als meest bijgebleven reclame. Op nummer twee wordt door 14% de reclame van Rolo met de olifanten genoemd, zie onder.
https://www.adformatie.nl/campagnes/creativiteit-zit-een-crisis?utm_source=pocket_mylist