Het ministerie van Onderwijs gaat in een integrale communicatieaanpak werken aan een ‘opfrisbeurt’ van het imago van het onderwijs, een samenwerking tussen het ministerie zelf, DPC (Dienst Publiek en Communicatie), de betrokken onderwijsregio's en Monks, het bureau dat de campagne hiervoor voor zijn rekening neemt. De eerste campagnes zullen vanaf begin volgend jaar te zien zijn.
Het doel van de acties is om zowel studiekiezers als zij-instromers te laten zien hoe mooi en betekenisvol het werken in het onderwijs kan zijn, zodat meer mensen voor een carrière in deze sector kiezen.
De aanpak begint met een overkoepelende gedrags- en communicatiestrategie, gevolgd door een nieuw online platform waarmee het makkelijker voor wordt voor ze om de weg naar het onderwijs te vinden. Dit alles leidt tot crossmediale campagnes om het imago van ‘werken in het onderwijs’ per doelgroep te verbeteren.
Bij de les houden
Robert van der Lans, executive creative director Monks, noemt het ‘fantastisch’ dat zijn bureau deel uitmaakt van de coalitie om de beeldvorming van werkenden in het onderwijs een betere afspiegeling te laten zijn van de realiteit.
Van der Lans: ‘Natuurlijk is het hard werken om een klas met meer dan 25 kinderen letterlijk en figuurlijk bij de les te houden, maar het is ook prachtig en belangrijk werk. Als leerkracht sta je iedere dag aan de basis van de groei van kinderen.’
Derde publiekscampagne
Voor Monks is ‘Werken in het onderwijs’ de derde publiekscampagne die het voor de Rijksoverheid gaat uitvoeren als onderdeel van het rooster van vijf bureaus. Eerder werd het geselecteerd voor Douane (ministerie van Financiën) en Online kinderrechten (Ministerie van BZK).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!