Ministerie Onderwijs wil met brede communicatieaanpak imago leerkrachten verbeteren

Beeldvorming van onderwijs heeft last van enkele hardnekkige misverstanden die in campagnes en nieuw online platform worden ontkracht.

Leerkracht schrijft op een digibord in een basisschool
ANP-Freek van den Bergh

Het aanzien is laag, de salarissen zijn slecht, de loopbaanmogelijkheden erg beperkt en de 12 weken per jaar vakantie zijn nauwelijks voldoende om de hoge werkdruk te compenseren. Ziedaar het beeld dat al tijdenlang het werken in het onderwijs domineert.

Dit is echter nodig aan herziening toe, want het onderwijs is een aantrekkelijke werkomgeving, biedt veel mogelijkheden tot doorgroei en het salaris is de afgelopen jaren enorm verbeterd. Dat is wat het ministerie van Onderwijs dan ook over het voetlicht wil brengen.

In een integrale communicatieaanpak gaat het ministerie werken aan een ‘opfrisbeurt’ van het imago, een samenwerking tussen het ministerie zelf, DPC (Dienst Publiek en Communicatie), de betrokken onderwijspartners en Monks, het bureau dat de campagne hiervoor voor zijn rekening neemt. De eerste campagnes zullen vanaf begin volgend jaar te zien zijn.

Bij de les houden

Robert van der Lans, executive creative director Monks, noemt het ‘fantastisch’ dat zijn bureau deel uitmaakt van de coalitie om de beeldvorming van werkenden in het onderwijs een betere afspiegeling te laten zijn van de realiteit.

Van der Lans: ‘een klas met meer dan 25 kinderen letterlijk en figuurlijk bij de les te houden, maar het is ook prachtig en belangrijk werk. Als leerkracht sta je iedere dag aan de basis van de groei van kinderen.’

Het doel van de acties is om zowel studiekiezers als zij-instromers te laten zien hoe mooi en betekenisvol het werken in het onderwijs is, zodat meer mensen voor een carrière in deze sector kiezen.

De aanpak begint met een overkoepelende gedrags- en communicatiestrategie, gevolgd door een nieuw online platform waarmee het makkelijker wordt om je weg naar het onderwijs te vinden. Dit alles leidt tot crossmediale campagnes om het imago van ‘werken in het onderwijs’ per doelgroep te verbeteren.

Derde publiekscampagne

Voor Monks is ‘Werken in het onderwijs’ de derde publiekscampagne die het voor de Rijksoverheid gaat uitvoeren als onderdeel van het rooster van vijf bureaus. Eerder werd het geselecteerd voor Douane (ministerie van Financiën) en Online kinderrechten (Ministerie van BZK).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie