Onlinesupermarkt Picnic gaat Max Verstappen vooralsnog geen schadevergoeding betalen nu de Hoge Raad oordeelt dat een reclame met een lookalike van Verstappen inbreuk maakt op diens portretrecht. Dat zegt Picnic-directeur Michiel Muller tegen het AD.
De Hoge Raad deed begin mei uitspraak, waarna Picnic - dat ongelijk kreeg - zich op de vlakte hield. Muller feliciteert Verstappen in het AD maar geeft ook aan dat Picnic op dit moment niet meegaat in de (hernieuwde) eis van Verstappens advocaat om een schadevergoeding van 350 duizend euro te betalen.
Picnic wacht de nieuwe rechtszaak af, want de Hoge Raad heeft de kwestie teruggegeven aan het gerechtshof. De advocaat van Verstappen zegt tegen het AD dat hij nog met Verstappen gaat overleggen over de hoogte van de schadevergoeding.
Lookalike was 'een grapje'
De kwestie, die al sinds 2016 speelt, draait om een Facebook-video van Picnic. In die video is een lookalike van Max Verstappen te zien die een Jumbo-bezorgauto voorbijloopt en in een Picnic-bezorgautootje wegrijdt. Jumbo sponsort Verstappen en de Formule 1-courreur speelt mee in commercials van de supermarktketen. Verstappen voelde zich daarom aangetast in zijn portretrecht en eiste een schadevergoeding. Of die er komt, is door de nieuwe rechtszaak nog onduidelijk.
Picnic-directeur Muller denkt van niet. 'Picnic blijft erop vertrouwen dat een grapje moet kunnen. We waren toen in 2016 nog heel klein, slechts in drie steden actief, zij noemen het reclame, maar het was maar een grapje op Facebook', zegt hij tegenover het AD.
Adformatie publiceerde begin mei een interview met merkjurist Bas Kist over het oordeel van De Hoge Raad.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!