Premium

N=5 wint pitch Kamer van Koophandel, bouwt campagne rond eigen management buy-out

Ondernemers kénnen de KVK wel, maar weten onvoldoende waarvoor ze er terecht kunnen.

N=5 ontwikkelt 'herkenbare' campagne voor KVK

De Kamer van Koophandel lanceert een nieuwe merkcampagne die duidelijk moet maken wat het voor ondernemers kan betekenen. De campagne is ontwikkeld door reclamebureau N=5, dat het account, na een pitchtraject dat een jaar duurde, heeft gewonnen. Hiermee is de samenwerking met Lemz, voorheen het vaste bureau van de KVK, stopgezet.

De gedachte achter de campagne is gebaseerd op de ervaringen die het huidige managementteam van N=5 opdeed tijdens hun buy-out van precies een jaar geleden. Het MT van het bureau heeft hierdoor naar eigen zeggen 'de transitie naar ondernemerschap' zelf aan den lijve ondervonden - en dat kwam goed van pas bij de ontwikkeling van de campagne.

In oktober 2021 heeft het managementteam van N=5, dat bestaat uit Anna Bosscher, Bastiaan Weers, Monique Bergers en Thijs Bontje, de aandelen overgenomen van de oprichters van het bureau. N=5 werd ruim twintig jaar geleden opgericht door Ole Christern, Peter Hebbing, Romke Oortwijn en Marc Oosterhout.

Betrouwbare partij

Ondernemers kénnen de Kamer van Koophandel wel, stelt de KVK zelf, bijvoorbeeld vanwege de verplichte inschrijving in het Handelsregister, maar ze weten onvoldoende dat ze hier ook terecht kunnen voor kennis en informatie. Tegelijkertijd blijkt uit eigen onderzoek dat veel ondernemers KVK als een betrouwbare partij op dit gebied beschouwen, met name voor kennis rondom zaken als wet- en regelgeving.

Willemijn Manshanden, directeur marketing KVK: 'Het zijn bijzonder uitdagende tijden voor ondernemers, denk aan inflatie, stijgende prijzen, dreigende recessie, hoge energiekosten, toenemend personeelstekort. Daarom is het belangrijk dat meer ondernemers zich ervan bewust zijn dat de kennis van KVK houvast geeft bij het aangaan van de uitdagingen waar ze voor staan.'

De pay-off van de campagne luidt dan ook: 'Houvast voor ondernemers'.

Bastiaan Weers, strategy partner N=5: 'Als ondernemer weet ik zelf: de vrijheid die ondernemen je brengt is geweldig. Tegelijkertijd maakt juist die vrijheid om alles zelf te bepalen ondernemen zo uitdagend. Je moet veel keuzes maken en vaak belangrijke beslissingen nemen op gebieden die buiten je expertise liggen. Juist op die vlakken kan de kennis van KVK houvast bieden. Daar ligt de kracht en relevantie van het KVK-merk.'

Herkenbaar gevoel

Creative partner Thijs Bontje, die net als Weers nauw betrokken was bij de management buy-out van N=5, vult aan: 'De dag dat de pitch van de KVK van start ging (oktober 2021, red.), werd ik zelf ondernemer, wat hielp bij het vinden van de juiste emotie en insteek van deze campagne, namelijk de continue discussie met jezelf. Dat gevoel bleek bij de ontwikkeling van de campagne voor ons als bureau ontzettend herkenbaar. Die discussie hebben we vertaald naar allerlei alter ego's van de ondernemer, waardoor een realistisch beeld van hem of haar ontstaat.'

De campagne wordt uitgerold op televisie, radio, online video, social advertising en display. Bekijk 'm hier:

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie