Liveblog verkiezingen: partijen hebben 1,3 miljoen euro uitgegeven aan internetreclame

Adformatie houdt je op de hoogte van het laatste marketing- en communicatienieuws rond de Tweede Kamerverkiezingen 2023.

22 NOV

GroenLinks-PvdA gaf meeste uit aan internetreclame

Politieke partijen hebben in de laatste maand van de verkiezingscampagne bijna 1,3 miljoen euro uitgegeven aan onlineadvertenties, meldt de Universiteit van Amsterdam (UvA). Het gaat hier om advertentieruimte die is ingekocht bij de moederbedrijven van Facebook en Google tussen 18 oktober en 16 november. GroenLinks-PvdA gaf met 412.000 euro veruit het meest uit.

Na de linkse combinatie gaven D66 (208.000 euro), FVD (127.000 euro), CDA (107.000 euro) en VOLT (101.000 euro) het meest uit aan internetreclames.

De meeste onlineadvertenties werden ingekocht bij Meta. Politieke partijen gaven samen 753.000 euro uit bij dit moederconcern van Facebook en Instagram. Het bedrijf biedt de meeste opties om advertenties te richten op een zeer specifieke groep. GroenLinks-PvdA probeert bijvoorbeeld mensen te bereiken die geïnteresseerd zijn in kunstmusea en bibliotheken. Partij voor de Dieren richt zich onder meer op liefhebbers van natuurdocumentaires.

(Bron: ANP)

20 NOV

Microtargeting Madness: bepaalt microtargeting jouw stem?

Waar laat jij je door beïnvloeden bij het maken van een keuze in aanloop naar de verkiezingen? Door een goed gevoel dat je bij een partij hebt? Een overtuigend debat? De hond van een bepaalde partijleider? Een overtuigende rode stropdas? Grote kans dat er nóg een onbewuste stille kracht van invloed is op jouw keuze: microtargeting. Politieke partijen gebruiken dit om jou specifiek te bereiken. Lees hier hoe zij dat doen. 

15 NOV

‘Directief ingestoken verkiezingscampagnes stuiten op weerstand’

Een simpele aanpassing in de campagneslogan die mensen naar de stembus moet lokken, leidt tot een opmerkelijke stijging van maar liefst 11 procent in het aantal mensen dat daadwerkelijk naar de stembus ging, in vergelijking met de Rijksoverheidscampagne van de vorige verkiezingen. Dat concludeert althans data & insights-bureau Unravel Behavior op basis van eigen onderzoek. Lees hier meer.

14 NOV

Pieter Omtzigt en Dilan Yeşilgöz trekken jasjes uit en botsen op X

De strijd lijkt nu 8 dagen voor de verkiezingen toch los te barsten. De verkiezingscampagnes kenmerkten zich tot nu toe door het uitblijven van grote botsingen tussen partijen. Bovendien waagde geen partij er zich in de campagne aan om de VVD de maat te nemen over de ergfenis van Rutte.Pieter Omtzigt maakt er een einde aan, Yeşilgöz beet terug.

 

13 NOV

Nieuwe podcast over politieke-campagnemuziek

Er zit meer muziek in politieke campagnes dan je misschien zou verwachten. Vanaf morgen is dat te horen in de podcast Campagnemuziek van Amp.Amsterdam, een spin-off van de podast Reclamemuziek van het sonic-branding bureau.

In 4 afleveringen bespreekt host Amber Roner met Rens Dietz (campagnemuziek.nl) en advocaat Syb Terpstra (Bureau Brandeis) muzikale keuzes van politieke partijen en anekdotes van vroeger én nu, in Nederland en daarbuiten. De makers duiken pareltjes op. Zo komen de knallers ‘Den Uyl In Den Olie’ en ‘Sky On Fire’ van The Handsome Poets voorbij, maar leer je ook waarom je Coldplay en ‘When The Lady Smiles’ van The Golden Earring beter kunt laten schieten als politicus. Uiteraard komt ook ‘Sweet Caroline’ langs en mag je raden bij welke partij ‘Rumour Has It’ werd gedraaid.

Abonneren op Campagnemuziek

11 NOV

Uitgaven online advertenties blijven achter bij vorige verkiezingscampagne

Politieke partijen hebben tot nu toe 413.000 euro uitgegeven aan reclames op Facebook en Instagram, een stuk minder dan de 596.000 euro op hetzelfde moment in de campagne van ruim twee jaar geleden. dat blijkt uit doorlopend onderzoek van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Een van de mogelijke oorzaken is dat de campagnekassen van de partijen minder goed gevuld zijn, zegt onderzoeker Tom Dobber van de UvA.

Daar komt bij dat het kabinet plots viel in de zomer. Campagneteams hebben weinig de tijd gekregen om zich voor te bereiden en moeten daarom ad hoc hun plannen maken, zegt Dobber . Hij denkt dat het ook meespeelt dat in het nieuws veel aandacht uitgaat naar de oorlog tussen Israël en Hamas. Dat kan een reden zijn voor partijen om de wachten tot de campagne meer speelt, denkt de onderzoeker. 'Als je vroeg bent, zijn het eigenlijk verspilde advertenties omdat mensen er minder voor openstaan.' (ANP)

uitgaven online reclame verkiezingen
8 NOV

Politieke partijen gaan deze verkiezingen waarschijnlijk veel minder adverteren op Facebook

Politieke partijen gaan deze verkiezingen waarschijnlijk veel minder adverteren op Meta. Dat verwacht onderzoeker Tom Dobber van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Moederbedrijf Meta mag namelijk over enkele weken geen advertenties meer laten zien die gebaseerd zijn op het internetgedrag van gebruiker. Het verbod valt midden in de verkiezingscampagnes. 

Politieke partijen hebben deze verkiezingscampagne tot nu 248.000 euro uitgegeven aan advertenties bij Meta. GroenLinks en PvdA gaan aan kop met bijna 74.000 euro. Een kwart van deze uitgaven is gericht op een zeer specifieke groep, iets wat volgens de nieuwe regels niet meer mag.

7 NOV

Omtzigt en Timmermans zeggen RTL-debat af

Pieter Omtzigt (NSC) en Frans Timmermans (GroenLinks-PvdA) hebben het RTL-debat van aanstaande zondag afgezegd. Dat meldt RTL. NSC geeft aan dat er 'steeds is gecommuniceerd' dat er twijfels waren over het tweede debat van RTL. De partij heeft naar eigen zeggen dan ook nooit volledig toegezegd aanwezig te zijn. Omtzigt zei begin september in een lezing liever met een beperkt aantal lijsttrekkers in debat te gaan, om een te oppervlakkig tv-gesprek te voorkomen. Frans Timmermans heeft volgens RTL twee weken geleden al bekend gemaakt aan de omroep niet aanwezig te zullen zijn.

Door de afzeggingen ontstaat ruimte voor SP-leider Lilian Marijnissen. Daarnaast doen Dilan Yeşilgöz (VVD), Geert Wilders (PVV), Caroline van der Plas (BBB), Esther Ouwehand (PvdD) en Rob Jetten (D66) mee aan het debat.

1 NOV

Wilders niet welkom om campagne te voeren in winkelcentrum

PVV-leider Geert Wilders mag zaterdag geen campagne voeren in winkelcentrum Mall of the Netherlands in Leidschendam. 'De directie van Westfield Mall wil ons als PVV niet ontvangen want politiek', meldde Wilders op sociale media.

Ook Hoog Catharijne in Utrecht was niet beschikbaar als alternatief 'vanwege veiligheid', aldus de PVV-voorman. Vanwege bedreigingen aan zijn adres uit islamitische hoek kan Wilders alleen onder zeer zware bewaking campagne voeren voor de komende verkiezingen.

'Zo is het lastig campagne voeren', concludeerde Wilders. De afgelopen weken kon hij wel campagne voeren in de Markthal in Rotterdam en in een café in zijn thuisstad Venlo. Hij is dan altijd omringd door een groot aantal beveiligers en agenten.

31 OKT

Online campagnes komen op gang, GroenLinks-PvdA spenderen veruit het meest

Ook online is te merken dat de verkiezingscampagne langzaamaan op stoom komt: de uitgaven van politieke partijen aan advertenties beginnen op te lopen. Halverwege oktober gaven zij in een week samen ruim 100.000 euro uit aan advertenties bij de moederbedrijven van Facebook en Google, melden onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam. Voor het eerst in de campagne komen de wekelijkse uitgaven boven deze grens uit. Lees hier verder.

26 OKT

Pieter Omtzigt is de natte droom van iedere merkstrateeg

Alles is marketing tegenwoordig. Zo ook de politiek. Reclamemaker Edward Bardoul maakte een analyse van 'challenger' Pieter Omtzigt, ofwel de 'natte droom van elke merkstrateeg'. De lijsttrekker heeft 'marketing' met zijn clichés als denken en doelgroepen en het streven naar Jip- en Janneketaal door politici nog wel wat te leren. Zelf zou Omtzigt kunnen werken aan het geduldig incasseren van domme opmerkingen en onaangedaan zijn over de reacties op zijn verkiezingsprogramma.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie