Het Spaanse modehuis Balenciaga wist met zijn nieuwe Fully destroyed-sneakers eerder deze maand de nodige ophef te veroorzaken. De sneakers zijn vies, kapot, versleten - en dat tegen een prijskaartje van $1.850 (waar soortgelijke, minder versleten sneakers $625 kosten).
Doel van de campagne is om te laten zien dat 'iedere fase' van sneakers de moeite waard is - en dat je ze dus 'een leven lang' kunt dragen. De vermeende pr-stunt viel niet helemaal lekker; de sneakers bespotten de rijken én de armen, zo klonk het op social media (overigens viel het ‘duurzame statement’ van G-Star recent wél in de smaak).
Écht versleten schoenen
Het Leger des Heils ziet zijn kans schoon en springt in op de commotie met de vandaag gelanceerde Truly Destroyed-campagne, waar met een webshop écht versleten schoenen (á €1.450) van daklozen worden aangeprijsd - voor het goede doel uiteraard. Volgens marketing manager Thamar Keuning illustreren de 'high-end fashion-sneakers' van Balenciaga de ongelijkheid in de wereld. Het is goed dat de modestunt -hoewel onbedoeld- een maatschappelijk probleem aankaart, namelijk dat we in Nederland te maken hebben met 32.000 daklozen, aldus Keuning.
Daklozen zijn niet trendy
Met de campagne, van de hand van bureau Cloudfactory, geeft het Leger Des Heils zijn eigen draai aan een maatschappelijke probleem. Creative director César García: 'Daklozen zijn per definitie niet trendy of nieuwswaardig. Dus nu Balenciaga versleten sneakers plotseling trendy maakt, grijpen wij onze kans. De campagne gaat erom het gesprek over daklozen te kapen en een zinvolle boodschap over te brengen.'
De fotografie van de echte kapotte schoenen van daklozen komt van de hand van modefotograaf Carli Hermès. Hij zegt: 'Het zou mooi zijn als we met deze campagne consumenten bewust kunnen maken van de waarde van kleding en dat ze wellicht minder geld uitgeven aan fashion en meer doneren aan het Leger des Heils.'
Bekijk de webshop hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!