Adverteerder: Eeuwige Jeugd
Bureau: Buutvrij
Titel: Een beetje brouwerij in je leven
WAB: In ons vak krijgen grote merken vaak meer aandacht. We bespreken ze in deze campagnepraat regelmatig. Maar ik heb ook een zwak voor de uitdagers. De kleinere en middelgrote merken die aan de poten zagen van de marktleiders. Ze hebben meer durf in hun aanpak en doen dus ook stoutere dingen. Zo ook bij deze campagne van het biermerk Eeuwige Jeugd, gemaakt door bureau Buutvrij. Zij spelen in deze campagne met het jonge wilde haren-gevoel. De tijd waarin je denkt dat alles mag en je alles durft. En Mejuffrouw Krouwel slagen zij daarin? En eigenlijk veel leuker, herken jij je er in? Hoe stout was jij?
MK: Tja meneer Bol, je zou het misschien niet geloven, maar ik was dus best wel braaf op die leeftijd en werd behoorlijk streng opgevoed: de focus lag op studeren en presteren. Nou dat is gelukt, want ik heb het toch maar mooi, samen met jou, tot een balkoncriticus van Adformatie geschopt. Maar dat terzijde. Ik kon, en kan nog steeds wel genieten van Turks Fruit, de film én het boek van Jan Wolkers, waar dit campagnefilmpje zo duidelijk aan refereert.
WAB: Een iconisch boek en film. Past in de canon van onze jaren 70. Wat is de magie van Turks Fruit voor jou?
MK: De energie van die tijd: de onbezorgdheid, de lol, het lef. Je zou willen dat je dat gevoel eeuwig kon hebben, toch? Daarom is deze iconische scene ook echt goud: onbezonnen slingerend op de fiets door Amsterdam. En zo goed gefilmd. Als iets voor eeuwig, de eeuwige jeugd uitstraalt dan is deze scène het wel. Dat gezegd hebbende zit ik wel een beetje met de doelgroep. Kennen jongeren deze film, herkennen ze de verwijzing naar die fietsscène? Of is dat niet belangrijk? Of, nog beter, probeert men met deze campagne te verbreden en zijn jij en ik ineens ook de (nostalgische) doelgroep? Stonden wij in de briefing denk jij? Het zal niet het eerste merk zijn dat probeert een groep te binden en tegelijk te verbreden in de periferie.
WAB: Misschien wel, want eigenlijk ben ik best verliefd op deze spot die kundig is gemaakt door Buutvrij. Ik heb wel wat twijfel over de authenticiteit. Dat stoere en stoute, is dat voor het effect of is het onderdeel van het merk? Ik hou me voor het gemak vast aan het tweede. Ken het merk er ook onvoldoende voor. Maar het opvallen is gelukt. Nu hoop ik wel dat deze campagne de mediapower krijgt die hij verdient.
MK: We zijn het eens. Deze is voor mij ook genieten. En als ik jou na al die jaren een beetje ken, zie ik jou in je jongere jaren, en misschien nu ook nog wel, zo door de stad fietsen. En als we dan toch een beetje kritisch moeten zijn: ik had deze wel aan het begin van de zomer live gezet. Dat is toch de vibe waarin dat sfeertje beter landt dan in deze herfstachtige tijd. En hij doet ook wel een beetje denken aan de vele vakantieliefde-concepten, zoals in onze campagnepraat over McDonalds met onze verwijzing naar KPN.
Overigens vind ik de slogan ‘Een beetje brouwerij in je leven’, wel een hele fijne woordspeling. En goed passend bij deze post-coronatijd. Relevant en actueel. Dan toch nog even over de print- of outdooruitingen. De dame die ongetwijfeld Monique van de Ven uitbeeld heeft een Betty Boop-uitstraling. Niks mis mee. Wat denk jij? Kan deze? Of gaat de woke-beweging hierover vallen?
WAB: Ik denk dat er een tegenbeweging gaat komen. Vrouwen bepalen gewoon zelf wel hoe seksueel prikkelend ze willen zijn. En dan kom ik terug op mijn introductie. Stoute merken moeten juist de ruimte pakken die de brave (vaak grote) merken laten ontstaan. Of je hun aanpak zelf goed vindt, zal per persoon wisselen. Deze aanpak van Eeuwige Jeugd polariseert, maar dat hoort bij keuzes maken. Ik zeg: kom maar door met meer van dit soort sfeertjes.
MK: Het is mij na dit praatje heerlijk helder. Zoals bier hoort te zijn. Als iemand aan ons vraagt of we van deze commercial houden, dan zeggen we net als in Turks Fruit: ‘een beetje boel’. Ongetwijfeld dat dan de mensen van onze generatie, het alom bekende fluitje van Rogier van Otterloo en Toots Thielemans horen.
Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol challengen elkaar in een nieuwe pennenstrijd op Adformatie. Zij marketingbaas van NN Group, hij eindbaas van Abovo Maxlead. Beiden een groot hart voor marketing en reclame, verslaafd aan J.Lo-gifjes op Twitter en niet in de laatste plaats een prikkelende mening over nieuwe campagnes die het vak wekelijks over zich uitgestort krijgt. Iedere week betwijfelt, bekritiseert en bewierookt dit illustere duo een actuele campagne. Met vandaag de nieuwe campagne van biermerk Eeuwige Jeugd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!