‘Als er een schutter binnenkomt, dan zijn jullie allemaal dood’, vertelt een jong meisje aan een groep volwassenen. In de commercial van protestbeweging March for Our lives is zij de ‘shootingexpert’ en geeft voorlichtingen over wat je tijdens een schietpartij op school moet doen. De campagne, opgezet in samenwerking met McCann New York, moet het publiek eraan herinneren wat studenten in de Amerika meemaken.
Standaardles
In Amerika worden leerlingen standaard getraind op hoe zij moeten omgaan met school shootings. March for Our lives, een protestbeweging van Amerikaanse scholieren die zich inzet voor veilige scholen, schat dat 95 procent van de kinderen weet hoe ze moeten handelen als een shooter hun school binnendringt. Met een campagne wil de beweging een eind maken aan geweld en wil striktere wapenwetten in het leven roepen.
Verslagen en verschrikt
In de video, getiteld ‘Generation Lockdown’, legt een jong meisje, Kayleigh, aan volwassenen uit hoe zij een schietpartij kunnen overleven. De groep reageert geschokt als zij binnenstapt; zo’n jong meisje hadden ze niet verwacht. Kayleigh geeft adviezen als: ‘Je kunt niet huilen, anders hoort de schutter waar je zit’, en: ‘Als je op de wc zit, moet je op de bril staan. Anders kunnen ze je benen zien’. Het publiek hoor verslagen en verschrikt de instructies aan.
Vervolgens zingt Kayleigh een nummer dat haar leraar altijd zingt om de studenten te helpen herinneren aan de do’s en dont’s:
‘Lockdown, lockdown let's all hide,
Lock the doors and stay inside,
Crouch on down, don't make a sound,
And don't cry or you'll be found.’
De video eindigt met een oproep om striktere wapenwetten te ondersteunen.
Times Square
Het filmpje is een vervolg op een andere campagne van op March of Our Lives. Met billboards op Times Square wilde de organisatie steun krijgen voor maatregelingen die wapengeweld kunnen voorkomen, denk aan wetten voor een veilige opslag en achtergrondcontroles.
Prijskaartje
De studentenbeweging heeft vaker campagnes gelanceerd. Zo maakte het de videoclip 'The Vicious Cycle' over wapengeweld in Amerika. En met de campagne 'Price on Our Lives' lieten studenten middels prijskaartjes zien hoeveel zij 'waard' zijn voor Amerikaanse politici. Beide campagnes zijn door McCann New York gemaakt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!