Productvergelijker Kieskeurig.nl komt met een gewaagd radiospotje voor carnaval. In de commercial laat een telefoniste weten dat je een huilende baby prima alleen thuis kunt laten, mits je een goede babyfoon hebt. Op Twitter zorgt dat voor boze reacties.
Het radiospotje gaat als volgt. Een vrouw belt Kieskeurig.nl, op de achtergrond klinkt een huilende baby: ‘Dingetje, ik zit hier tussen de luiers maar ik wil eigenlijk wel gewoon gaan carnavallen. Maar dat kan zeker niet hé?’ De telefoniste antwoordt: ‘Even denken welke babyfoon heeft u?’ De moeder vertelt dat ze een model genaamd ‘Alecto Baby’ heeft. De vrouw heeft met een oppeppend advies: ‘Oh joh, die heeft overal bereik. Nou ik zeg: Alaaf.’
Overduidelijk
De campagne wordt duidelijk niet gewaardeerd door twitteraars. Zij vinden het raar dat Kieskeurig.nl suggereert dat je een kind alleen thuis kunt laten. Maarten Boer, creatief directeur van het verantwoordelijke bureau Buutvrij, laat weten dat hij deze reacties niet had verwacht. ‘Ik ben blij dat het morele kompas van Nederland zo goed ontwikkeld is. Maar wij hadden niet gedacht dat mensen dit zo serieus zouden nemen. Voor mijn gevoel is het overduidelijk dat je een baby niet onbeheerd thuis moet achterlaten.’
Vibrator
Hoe is dit idee ontstaan? 'Deze invalshoek past bij de campagnestrategie van het merk', vervolgt hij. ‘Kieskeurig is een functionele vergelijkingssite, wat an sich niet echt spannend is. Daarom zoeken wij bewust de grenzen op. Eerder hadden we een commercial gemaakt met een vrouw die haar tandenborstel vastzet op een vibrator om haar gebit te poetsen. En we hebben een video geproduceerd waarin een meisje haar haren stijlt met een strijkijzer. Dit soort uitingen doen stof opwaaien. Het schuurt en dat is de bedoeling: mensen op een emotionele manier laten praten over een functionele website.’
Maar, zegt hij: ‘We nemen de kritiek zeker mee. Ik beloof dat we de volgende keer een minder persoonlijke invalshoek nemen. En voor de mensen die meer uitleg willen: kom gerust langs voor een kopje koffie.’