Premium

Ikea start samenwerking met Pinterest en komt met campagne ‘Pinnen is winnen’

De Zweedse meubelgigant is het eerste merk dat in Nederland een partnership met Pinterest heeft.

Ikea start een campagne op Pinterest en daagt gebruikers uit om hun eigen verlanglijstje te maken. De keten is naar eigen zeggen het eerste merk dat in Nederland gesponsorde content op het platform heeft. Ikea verzorgt de posts in samenwerking met Wavemaker en MediaCom Beyond Advertising.

Prominente plek

Een festivaloutfit zoeken, een opknapbeurt voor de slaapkamer plannen of inspiratie voor het avondeten opdoen. Dit is een greep uit de vele mogelijkheden van het platform, die interessante inhaakmogelijkheden voor adverteerders bieden. Ikea maakt daar gebruik van en is hiervoor een samenwerking met Pinterest aangegaan. 

Uniek, zegt Frederike den Ottelander, consumer & customer engagement manager bij Ikea. ‘We zijn het eerste en enige merk dat dit heeft. We gaan organische content bij de gebruikers in de spotlights zetten. Hierdoor krijgt de winactie een prominente plek op Pinterest waardoor het extra opvalt.’

Het merk werkt met organische content omdat ‘promoted pins’ (zo noemt Pinterest zijn advertenties) in Nederland nog niet beschikbaar zijn. In 2015 konden adverteerders dit alleen in de Verenigde Staten toepassen. In 2016 werd deze functie beschikbaar in: het Verenigde Koninkrijk, Canada, Ierland, Nieuw-Zeeland en Australië. Het platform laat niet los wanneer adverteren in Nederland mogelijk wordt.

Wishlist

Het merk is een samenwerking aangegaan omdat Pinterest een ideaal platform is om mensen te bereiken die wooninspiratie willen opdoen. De campagne werkt als volgt. Deelnemers kunnen een bord maken met de naam ‘Ikea wishlist’. Vervolgens kunnen ze hun favoriete Ikea-producten ‘pinnen’. De winnaar met het leukste bord wint de producten op zijn of haar verlanglijstje oplopend tot een bedrag van 500 euro.

Ikea jaagt de campagne aan via zijn socialmediakanalen, de website en nieuwsbrief. Ook geeft Pinterest aandacht aan de winactie in hun nieuwsbrief aan leden. 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie