In 1924 werd bij koninklijk besluit vastgelegd dat in Nederland postzegels uitgegeven mochten worden met een toeslag ‘voor het misdeelde kind’. Volwassen vrijwilligers verkochten in dat jaar de eerste kinderpostzegels met een opbrengst van 51.000 gulden, bestemd voor instellingen voor voogdijkinderen.
De actie richt zich nog altijd op kinderen die het moeilijk hebben, hoewel in de loop der jaren het nodige is veranderd. Vanaf 1948 worden de postzegels door kinderen zelf verkocht, en inmiddels is ook het aantal producten dat onder de actie valt sterk uitgebreid.
Ook de taal en toon zijn anders, want waar de actie eerst ten goede kwam ‘aan het misdeelde kind’ is de boodschap anno 2024: 'Samen geven we kinderen superkracht'.
Onder deze laatste noemer is Kinderpostzegels een campagne gestart waarin de veerkracht van kinderen centraal staat. Dat is in beeld gevat met een trampoline in de vorm van een postzegel en komt in alle uitingen terug.
Het symboliseert veerkracht en het vangnet waar de organisatie zich al 100 jaar voor inzet, en de positieve impact die de kinderpostzegels hebben. De campagne is samen met Havas Lemz ontwikkeld.
Volgens Sanne Penders, hoofd marketing communicatie & fondsenwerving bij Kinderpostzegels was het belangrijk om in de campagne de juiste balans te vinden tussen ‘een mediagenieke campagne die de kracht van kinderen benadrukt, en de zwaarte van de problematiek’. Penders: ‘De campagne brengt de positieve kracht van kinderen prachtig in beeld.’
De campagne gaat van start met uitingen op tv, outdoor en online, die de komende drie weken te zien zijn. In september, rond de landelijke kinderpostzegelactie, vindt de tweede fase van de mediacampagne plaats.
Tijdens het jubileumjaar werkt Kinderpostzegels samen met partners als PostNL, Hallmark en Intertoys om de boodschap van deze langlopende campagne te versterken. Het hele jaar door zijn verschillende uitingen te zien in de campagnestijl.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!