Premium

Hoe 'grassroots-partij' Volt scoort met zijn pro-Europa-campagne

Interview met Onno Lixenberg over campagnevoeren 'van onderop' met weinig geld en veel mensen.

Onno Lixenberg
Flickr, Sebastiaan ter Burg

Afgelopen week was de Europese partij Volt trending met een parodie op het SP-filmpje over Brusselmans. Het mocht aanschuiven bij Pauw en kreeg een lofzang van 10 minuten van dominee-Gremdaat. 

Volt is en jonge partij en staat in acht 8 EU-landen  op de stembiljetten, waaronder Nederland. Het drijft op de ruim 30.000 vrijwilligers en houdt wekelijks honderden meet ups, in Nederland zo'n 15 stuks per week in verschillende steden.

Een van de bepalende mensen naast lijsttrekker Reinier van Lanschot is Onno Lixenberg, een bekende uit de reclame- en communicatiewereld. Hij is bestuurslid van Volt en was in het verleden onder andere mede-oprichter van het bureau Gummo.      

Jullie vallen op met jullie campagne. Wat zijn de uitgangspunten daarvan?  
OL:

‘We wilden een positieve campagne voeren met veel  enthousiasme waarin we Volt neerzetten als de eerste en enige echte Europese partij. Wij zijn echt een grassroots-movement, waarbij we veel ruimte laten voor initiatieven van onderaf. We proberen gewoon veel. Soms wordt het niet opgepakt en soms is het een schot in de roos, zoals de persiflage op dat nare SP- filmpje. Die hadden we binnen een dag bedacht, opgenomen en online gegooid.

 

Hoe komen jullie aan het geld daarvoor?
OL:

We hebben weliswaar weinig budget, maar wel veel mankracht. Niemand bij Volt krijgt betaald, iedereen doet het naast werk of studie. Alle communicatie  produceren we zelf, zonder bureaus. Gelukkig waren er nog genoeg contacten uit de creatieve sector bereid ons te helpen.’ 

Welke zijn dat?
OL:

‘Studio Ultradeluxe bijvoorbeeld, dat heeft een gifjescampagne voor ons ontwikkeld om een jonge doelgroep op sociale media te bereiken. De losse gifjes ervan zijn eind vorige week online gezet en nu al meer dan 3 miljoen keer bekeken. Sociale media spelen sowieso een centrale rol in onze communicatie. In de tv-commercial, waaraan ook fotograaf/regisseur Martijn van Gelder en Storm Postproducties hebben meegewerkt, roepen we mensen op om meteen naar Facebook te gaan voor een live-chat met onze kandidaten.’  

Uitgesproken zijn is een voorwaarde om aandacht te krijgen tegenwoordig. Hebben jullie met jullie pro-Europa-standpunt de wind in de zeilen? 
OL:

‘Op een bepaalde manier misschien wel. In Europa zijn de nationalistische, populistische partijen enorm aan het groeien. Dat maakt onze boodschap een stuk urgenter en relevanter. In die zin hebben we de wind mee. Er is geen partij in Nederland die zo uitgesproken voor een sterker en daadkrachtiger Europa is. Zelfs D66 komt niet in de buurt.

Mikken jullie de in jullie communicatie ook op mensen die sceptisch staan tegenover de EU, op  de vrachtwagenchauffeur die ziet dat zijn werk nu door mensen uit het voormalige Oostblok wordt gedaan? 
OL:

‘Die zouden we ook graag willen bereiken. Veel mensen zijn het vertrouwen in de politiek kwijt geraakt, we vinden dat ze veel meer invloed moeten krijgen in Europa. In onze eerste campagne hebben we alleen te weinig mankracht om ons ook veel op hen te richten. Daarom concentreren we ons nu vooral op mensen die al enige positieve gevoelens over Europa hebben. Die proberen we te overtuigen dat een sterker en daadkrachtiger Europa cruciaal is om de grensoverschrijdende uitdagingen van deze tijd aan te gaan.’

Bestaat die groep niet vooral uit kansrijke groep jongeren met veel mogelijkheden en van goede komaf, iets wat jullie lijstrekker Reinier van Lanschot van de bankiersfamilie ook wel uitstraalt?
OL:

‘Als je ziet wat voor een mensen zich nu allemaal aansluiten bij Volt; zowel in Nederland als in de andere landen van Europa, dan klopt die typering gewoon niet. We zijn een enorm diverse groep mensen. Misschien nog net niet de gele hesjes, maar wel een hele brede doorsnede van de samenleving; van jong tot oud, van donker tot licht, van hetero tot homo en van arm tot rijk. We zijn ook de enige partij voor de Europese verkiezingen met een kandidatenlijst met volledige pariteit, dus om en om een man en een vrouw.’

Volt is een multinationale Europese partij. Lijkt jullie campagne erg op wat er bijvoorbeeld in Engeland of Duitsland gebeurt?
OL:

‘Ja. We zijn actief in alle Europese landen en doen in 8 landen mee met de verkiezingen. In al deze landen hebben we exact hetzelfde verkiezingsprogramma. Daarnaast zijn er veel campagneactiviteiten die we gezamenlijk doen of die we delen. Zo komen aanstaande zaterdag kandidaten uit België en Bulgarije onze campagne steunen als we met een bus door het land toeren.

De campagnevideo van Volt
Hoe denk je de aandacht voor Volt deze verkiezingen mee te nemen naar de toekomst?
OL:

‘We willen ook meedoen met de Tweede Kamer-verkiezingen en de lokale verkiezingen. We zijn de laatste weken echt exponentieel aan het groeien en gaan na 23 mei rustig verder bouwen aan een grote Europese beweging. Dit is nog maar het begin. Verder willen we voortbouwen op dezelfde positieve manier van politiek bedrijven, die veel mensen aanspreekt.’

Hoeveel stemmen is het doel? En hoeveel denk je er te halen?
OL:

‘Ons doel is om groter te worden dan de grootste partij in Nederland. Als we in alle acht landen waar Volt meedoet één zetel halen, lukt dat. In Nederland heb je zo'n 180.000 stemmen nodig voor 1 zetel. Dat is bijna een onmogelijke uitdaging. Omdat we zoveel nieuwe aanmeldingen en positieve reacties krijgen, ben ik optimistisch. We gaan voor 2 zetels.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie