GewoonMensen.nl, ontwikkeld op een zolderkamer door de studenten: Naut van Teeseling, Jasper Veen, Thijs de Jongh, Amber Nagelhout en later Simonette Verwoest, verbindt mensen die hulp aanbieden aan mensen die hulp nodig hebben. Niets meer, niets minder en daarbij is het een initiatief zonder winstbejag.
Deelnemers kunnen individuen zijn maar ook organisaties, aldus de oprichters. Inmiddels support het initiatief het Rivierland Ziekenhuis met medisch studenten op de Corona-afdeling, het VU AMC met vrijwilligers die zorgen voor kinderopvang van het verplegend personeel en Bloedbank Sanquin met ‘hosts’.
De basis van gewoonmensen.nl
Sinds de uitbraak van de pandemie en vanaf het moment dat de Universiteiten dichtgingen kregen de jongens en dames het idee om een platform voor hulp te starten, volgens hen gebaseerd op de overtuiging dat elk gewoon mens andere mensen wil helpen. Volgens de altruïstische ondernemers is dat nu ook overal te zien. Ze hopen dat de wereld er na Covid-19 een stukje mooier uitziet, meer solidair geworden is en dat iedereen elkaar wil blijven helpen.
Het aanbod de voorwaarden
Volgens het vijftal is er op het platform om een breed scala soorten hulp te vragen, de voorbeelden die ze kort benoemen; boodschappen doen, de hond uitlaten, even medicijnen ophalen of gewoon een gezellig gesprek aan de telefoon. Ook hulp bij het installeren van bijvoorbeeld videobellen en bijles in soorten en maten behoort tot de mogelijkheden. De enige twee voorwaarden zijn dat de vraag gerelateerd moet zijn aan een gevolg van- of tekortkoming door Covid-19 en dat er geen commercieel belang achter mag zitten
Het contact
De wereldverbeteraars in spé geven aan dat op de website aangeven kan worden of men hulp zoekt of hulp nodig heeft. De postcode ondersteunt het proces om de verbinding tussen de hulpvrager en vrijwilliger snel mogelijk te maken. Gewoonmensen.nl beoogt dan om binnen 24 uur een match te maken en benadrukt dat als dit niet automatisch via de website lukt, het team ondersteunt om dit handmatig te bewerkstelligen door er actief achteraan te bellen.
De campagne: 'Vraagje'
Er zijn volgens gewoonmensen.nl verschillende professionele partijen benaderd om het initiatief te ondersteunen en om media-aandacht te genereren. Verwoest vertelt: ‘OPRG doet dat op het gebied van PR en zo liep ik André Dammers tegen het lijf. Iemand die mijn vader (Rob Verwoest) nog kent uit zijn reclameverleden. Dammers bood aan om het freelance netwerk Those Who Can te vragen of er iemand was om een campagne te ontwikkelen.
Hulp van reclame-iconen
Verwoest verduidelijkt de gang richting een succesvolle campagne: ‘Poppe van Pelt en Joris van Elk, mijn reclame-iconen, hapten toe! Hoe tof. Ik heb ze gebriefd en nog geen 24 uur later kwamen ze met 3 concepten. Het concept ‘vraagje’ gaf me meteen kippenvel. Zo simpel is het. Het begint bij een ‘vraagje’. Het gevoel dat je daarbij krijgt is dat het geen grote dienst is. Je kan en mag gewoon een ‘vraagje’ stellen als je hulp nodig hebt.’
Fotograaf die mensen echt maakt
Volgens Verwoest zijn Van Pelt, Van Elk en Dammers direct aan de slag gegaan met de uitwerking. Verwoest steekt haar dankbaarheid niet onder stoelen of banken en vertelt verder dat Niels Blekemolen, een fotograaf die veel voor NRC en Parool werkt, dé man was. Verwoest maakt duidelijk dat hij echte mensen echt in beeld kan brengen. Verwoest: ‘Mensen met echt een ‘vraagje’. Blekemolen heeft ook gefilmd, niet zijn metier, maar een mooie kans om daar ervaring mee op te doen en Calumet Photos leende belangeloos apparatuur uit.’
Casting
Uiteraard waren er ook modellen nodig voor de campagne. Verwoest vertelt dat de modellen allemaal zijn gestreetcast. ‘Ze komen uit ons eigen netwerk, letterlijk ook bij mij uit de straat. Het gezin met de kids zijn mijn onderburen bijvoorbeeld. En de pubers komen verderop uit de straat. De pubermoeder bleek een professionele voice-over en heeft de radiocommercial ‘wiskunde’ ook ingesproken.’
Ambassadors
Verwoest vervolgt het succesverhaal: ‘Ambassadors, uit het netwerk van Van Pelt, bood ook aan belangeloos mee te werken. Zij hebben de edits gemaakt -tv en pre-roll-, grading gedaan, voice over en soundmix geregeld en de complete muziektrack van GTST opnieuw geproduceerd. En dan was er nog Paul Postma van Motion Design die prachtige animaties voor OOH en online heeft geproduceerd.’
Media
Volgens Verwoest was het toen nog niet gedaan met al het werk. Ze vervolgt: ‘MediaPlus, Ramon Kragtwijk, bood aan het mediadeel voor zijn rekening te nemen. Hij heeft samen met Lise Donkersloot alles op alles gezet om overal zendtijd, ruimte en aandacht te krijgen. En zo grappig om dan vandaag een 1/1 pagina full-colour in het Haarlems Dagblad te zien, of een snelwegmast langs de A5, OOH in een winkelcentrum of een banner op Marktplaats. Allemaal gekregen, wat een mooie kadootjes! We kunnen dus echt van een succes spreken want we hebben zoveel vrijwilligers die zich hebben aangemeld om zo veel mensen te helpen.
Lees ook: Uit crisis geboren online fotografieproject is daverend succes.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!