Het FD wil nieuwe doelgroepen aanboren met campagne

Het gaat op zoek naar volgers in plaats van lezers.

FD

Het Financieele Dagblad (FD) komt met een campagne waarmee het nieuwe doelgroepen wil aanspreken. Door te laten zien dat de krant niet alleen schrijft over de financiële wereld, maar ook over popcultuur en technologie, wil het zijn groeiambities handen en voeten geven.

Veranderende leescultuur

Het FD lanceert dit najaar een nieuw opgezette krant die moet inspelen op het veranderende leesgedrag in het digitale tijdperk. De video haakt hierop in, zegt Mildred Hutten, marketing directeur FD Mediagroep: ‘Met de campagne spelen we vanuit het DNA van de krant in op veranderende cultuur en behoeften bij onze (potentiële) lezers. Om invulling te geven aan onze groeiambities hebben we met Dawn een merkcampagne ontwikkeld die zowel bestaande lezers bevestiging biedt als nieuwe doelgroepen aanspreekt.’

Niet lezen maar volgen
Daarom is de slogan ‘Wie volgt, leidt’ gekozen, verklaart David Snellenberg, oprichter van Dawn. ‘Het FD zoekt geen lezers maar volgers, omdat de huidige leescultuur is veranderd. Mensen hebben de keuze uit verschillende nieuwsbronnen en volgen diverse platformen. Daarom wil het FD een andere rol op zich te nemen, namelijk: je moet de krant niet lezen maar volgen. Zodat je goed geïnformeerd bent en een leider kunt zijn.’
 
De video moet het beeld dat de krant alleen financiële onderwerpen behandelt ontkrachten. Snellenberg: ‘De indruk bestaat dat het FD alleen door zakenlieden wordt gelezen. Door diverse topics naast elkaar te zetten in de video – tech, popcultuur, politiek – willen we laten zien dat het FD met een financieel perspectief naar verschillende thema’s kijkt, die ook relevant zijn voor andere doelgroepen.’

‘Hoe geld door de wereld stroomt is immers voor iedereen relevant, daarom hebben we de positionering van de krant hetzelfde gehouden en in een hedendaagse context geplaatst’, sluit Snellenberg af.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
philip kok
Erg goeie campagne. Well done DAWN & FD
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie