Het Nederlandse Hartman, maker van meubelen voor in de tuin en op het balkon, start vandaag (30 mei) een crossmediale campagne om zijn merkbekendheid te vergroten en zijn nieuwe modulaire loungesets te promoten. De campagne duurt tot eind juli en is in Nederland, België en andere Europese landen te zien. Director International Marketing Stefanie Sijtsma geeft uitleg bij de grootse campagne, die voortborduurt op de rebranding en tv-commercials van de afgelopen jaren.
Tv is de kapstok
Een tv-commercial is tot medio juni zichtbaar op NPO 1, 2 en 3 en op RTL 4. Het merk koopt zendtijd in rond relevante programma's (op RTL 4 het huizenprogramma 'Kopen zonder Kijken') en momenten (rond nieuwsuitzendingen en het weerbericht). 'De tv-campagne heeft een hoofdspot van vijftien seconden die gericht is op het merk Hartman. Er is ook een vijf seconden tag on gericht op de Ibiza-tuinset.' De commercial is gemaakt in samenwerking met Artica en hieronder te bekijken.
Loungesets en branding
De campagne draait enerzijds om het promoten van nieuwe modulaire tuinsets in de Ibiza-lijn, anderzijds ook om het merk Hartman weer eens in de spotlight te zetten. Zo wil Hartman benadrukken dat het duurzaamheid hoogt in het vaandel heeft staan en dat het al zijn kunststof meubelen in Losser (Twente) produceert. Het merk zegt erg trots te zijn op zijn Made in Holland-garantie.
Hartman, in 1968 opgericht door Frans Hartman, produceerde oorspronkelijk in Nederland maar week daarna uit naar het buitenland. Pas in 2016 startte het weer met produceren in Nederland, gevolgd door de opening van de fabriek in Losser in 2019. Mede door het buitenlandse productieavontuur weet lang niet iedereen dat Hartman weer lokaal fabriceert.
Met de campagne wil Hartman ook zijn merkwaarden comfort, design en kwaliteit breder onder de aandacht brengen. En om de nieuwe tuinsets goed te promoten, is er een 3D-tool ontwikkeld die de favoriete loungeset als het ware in de tuin of op het balkon van de websitebezoeker plaatst.
Funda, retail en webwinkels
Hartman voert campagne op televisie, met Google Ads, social ads (Facebook, Instagram, Pinterest en YouTube) en in samenwerking met partners. Zo werkt het merk samen met (regionale) influencers en zegt het dat lokale retailers erg belangrijk zijn om potentiële klanten kennis te laten maken met de nieuwe tuinsets en de merkassociatie. In samenwerking met partners als Wehkamp en fonQ schiet de partner videocontent die op de eigen online kanalen getoond gaat worden.
Op huizen(verkoop)website Funda adverteert Hartman met native posts en infeed banner ads. De website is gekozen vanwege de relevantie, zegt Sijtsma. 'We weten dat na het huis vaak de tuin aan de beurt is, dus we brengen ons productportfolio graag bij deze doelgroep onder de aandacht.' Hartman bereikt daarnaast alle gebruikers van de Reclamefolder-app via een pushmelding en adverteert ook in het medium zelf. Daarnaast koopt het videoreclames in bij DPG Media om de tv-commercial te tonen op titels als Libelle en VTwonen.
Sijtsma: 'De campagne loopt tot 1 augustus, maar we gaan hem zeker evalueren, tweaken en herhalen.'