De Eindhovense startup Hable en creatief bureau Higuita hebben een website en campagne ontwikkeld die je alleen kan luisteren. Met deze volledige audio campagne promoten ze het nieuwe braille-toetsenbord voor smarrtphones voor blinden en slechtzienden. De campagne is ontwikkeld in nauwe samenspraak met de eindgebruikers van de Hable One, zoals het toetsenbord heet.
Voice-over van de oprichter
Oprichters van Hable en bedenkers van het Halbe One-toetsenbord zijn Freek van Welsenis en Ayushman Talwar. Omdat ze bij de ontwikkeling intensief persoonlijk contact hadden met de gebruikers, spelen ook hun stemmen een rol in de website en campagne. Zo hoor je hun eigen, door henzelf ingesproken motivatie en is de voice-over van de campagne een van de oprichters.
Niek Eijsbouts, creative director van Higuita: 'Dit is misschien wel de enige keer dat je een product succesvol kunt lanceren zonder het te hoeven laten zien.'
Beeld naar spraak
De website voor de Hable One vraagt als eerste of de bezoeker een screen reader als Jaws, VoiceOver of TalkBack gebruikt - technieken die beeld naar spraak omzetten. Zo ja dan schotelt de website de bezoeker alleen tekst voor. Tekst die via een techniek als TalkBack uitgesproken wordt zodat de bezoeker alle informatie tot zich krijgt. Bezoekers zonder visuele beperkingen krijgen een andere versie van de website te zien, inclusief afbeeldingen en video's.
De Halbe One werkt draadloos met Android, iOS, macOS en Windows, ondersteunt tien talen en weegt negentig gram. Het toetsenbord heeft zes brailleknoppen, werkt tot vijftig uur op een acculading en laadt vervolgens op via de usb-c-aansluiting. De fabrikant hanteert een verkoopprijs van 249 euro inclusief btw.
Hable heeft 500.000 euro opgehaald om de One te lanceren in Nederland, België en Engeland.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!