Van de 20 grootste wereldwijde adverteerders in de ranglijst van het Amerikaanse advertisingtitel Ad Age zijn er 18 gestopt met adverteren in Rusland of hebben er hun activiteiten gestaakt. Twee bedrijven hebben dat niet gedaan, niet toevallig de Chinese merken Alibaba en Tencent.
Een deel van de merken is overigens met adverteren gestopt vanwege praktische problemen, zoals de gestokte aanvoer van producten. Zo laat automerk Toyota weten niet meer te adverteren door problemen in de toeleveringsketen, en niet zozeer vanwege de invasie van Oekraïne.
Ook de De World Federation of Advertisers ziet een advertentieboycot van de grootste merken. De WFA riep leden op om 'reclame in Rusland te heroverwegen' en hield een peiling onder 31 leden die samen 43 miljard dollar aan wereldwijde advertentie-uitgaven vertegenwoordigen. Daaruit blijkt dat 'drie op de vier hun uitgaven verplaatst, verlaagd of helemaal hebben gestopt'.
Lees ook:
Rusland dreigt merken als Coca-Cola, McDonald’s, Ikea met inbeslagnames en arrestaties
Update Oekraïne: het laatste merken-, media- en communicatienieuws rond de oorlog